خبرنگاران بخش زیادی از فرایند جهانی شدن اورامانات طی شده است

به گزارش مجله پیکورو، کرمانشاه- خبرنگاران- معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اورامانات بخش زیادی از فرایند جهانی شدن خود را طی کرده است که البته این به معنای قطعی شدن کار نیست و هنوز بخش های دیگری را نیز باید برای دست یابی به این مهم سپری کند.

خبرنگاران بخش زیادی از فرایند جهانی شدن اورامانات طی شده است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمدحسن طالبیان عصر شنبه در جلسه ستاد برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار گشت، گفت: یکی از فرایند های باقی مانده برای تایید این مهم بازدید میدانی نماینده یونسکو است که قرار است به زودی انجام شود.

وی ادامه داد: بازدید میدانی در آینده و سرنوشت ثبت اورامانات در فهرست آثار یونسکو نقش مهم و اثرگذاری دارد و برای جلب نظر موافق نماینده اعزامی لابی سیاسی نمی توان انجام داد چرا که دیدگاه آنها فنی و واقعی است.

طالبیان شرح داد: زمانی که اثری به ثبت جهانی می رسد 200 کشور عضو یونسکو خود را ملزم به حمایت از آن اثر ثبت شده در برابر هرگونه حادثه طبیعی و غیرطبیعی، جنگ و ... می دانند و باید اقدامات لازم در راستای حفظ اثر انجام شود.

این مقام مسوول در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری یادآوری کرد: نقشه و مشخصات فنی آثار ثبت شده در فهرست یونسکو به 36 زبان جهان ترجمه و به کشورهای مختلف ارسال می شود از این رو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و هر اثری ثبت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی سالانه پرونده مربوط به یک اثر را می تواند به یونسکو ارسال کند، افزود: امسال جهانی شدن اورامانات را به صورت ویژه دنبال کردیم و امیدوارم نواقص موجود تا زمان بازدید نماینده این سازمان برطرف و یا کارهای اجرایی برای برطرف آن آغاز شود.

طالبیان با بیان اینکه همراهی مردم با جهانی شدن اثر مورد نظر یکی از مواردی است که در گزارش بازرس اعزامی تاثیرگذار خواهد بود، افزود: نصب تابلوهای راهنما به زبان های فارسی و انگلیسی در کنار اصلاح برخی طرح های هادی که به بافت سنتی روستا آسیب می زند با همکاری بنیاد مسکن از دیگر مواردی است که باید انجام شود.

معاون وزیر گرشگری همچنین خواستار فراهم شدن شرایط بازدید هوایی از منطقه برای نماینده یونسکو شد و گفت: این کار تاثیر خوبی بر رای و نظر او خواهد داشت چرا که می تواند زیبایی های منطقه را به شکل بسیار بهتری مشاهده کند.

وی در خاتمه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه منطقه اورامانات در فهرست آثار یونسکو قرار گیرد، گفت: این کار رونق اقتصادی زیادی در استان کرمانشاه و خصوصا منطقه مورد نظر ایجاد خواهد کرد.

محدوده عرصه ثبت جهانی اوارمانات به 106 هزار هکتار و محدوده حریم آن نیز به 303 هزار هکتار می رسد که 60 درصد آن در کرمانشاه و 40 درصد در استان کردستان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگاران، هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می شود.

واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 595 روستا و 35 شهر دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1181

به "خبرنگاران بخش زیادی از فرایند جهانی شدن اورامانات طی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بخش زیادی از فرایند جهانی شدن اورامانات طی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید