حساسیت عربها به روابط عمان با ایران، عمان از شورای همکاری فاصله می گیرد

به گزارش مجله پیکورو، سلطان نشین عمان با تقویت هویت جدید، مستقل وبی طرفانه خود و ضمن حفظ دوستی با شورای همکاری خلیج فارس به تدریج از آن فاصله گرفته و راه خود را از سیاست های این شورا به ویژه در قبال یمن و سوریه جدا کرد.

حساسیت عربها به روابط عمان با ایران، عمان از شورای همکاری فاصله می گیرد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سلطان نشین عمان هویت جدید، مستقل وبی طرفانه خود را ارتقاء بخشیده و به تدریج از شورای همکاری خلیج فارس فاصله گرفته و راه خود را از سیاست های سران این شورا به ویژه عربستان جدا کرد و در نتیجه از دخالت در جنگ علیه یمن و سوریه خودداری کرد.

این در حالی است که حملات رسانه ای عرب های خلیج فارس علیه عمان آن را به تقویت هرچه بیشتر استقلال و بی طرفی سوق داد.

عمان یکی از آرام ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس

عمان یکی از آرام ترین کشورها در منطقه خلیج فارس و چه بسا در بین کشورهاری عربی به شمار می آید و خود را از جنگ یمن و سوریه کنار کشیده و روابط قوی خود با ایران را حفظ کرد.

عمان همچنین سفارت خود در دمشق را فعال نگه داشته و میزبان مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران بود که در نهایت منجر به توافق تاریخی هسته ای شد.

سیاست عمان مبتنی بر حفظ میانه روی است

سیاست دیرینه عمان مبتنی بر تمایل هرچه بیشتر به حفظ میانه روی و تقویت وجهه بی طرفانه خود است و نکته قابل ملاحظه اینکه عمان در سالهای اخیر کوشش نموده است هویت مستقل و خاص خود را توسعه بخشد.

دنباله روی از کشورهای دیگران شایسته میراث تمدنی عمان نیست

در همین ارتباط به گفته یکی از مسئولان بلندپایه این کشور، سلطان نشین عمان صاحب میراث تمدنی است که به هزاران سال قبل باز می گردد و چه بسا به همین دلیل شایسته نیست که تابع این کشور و آن کشور بوده و وارد جنگ ها و ائتلاف های آنالیز نشده ای گردد که ثبات منطقه را تهدید می نماید.

حفظ هویت مستقل، معیار پایبندی عمان به شورای همکاری خلیج فارس

به عبارت دیگر عمان کوشش دارد به مرور زمان از شورای همکاری خلیج فارس فاصله بگیرد بدون اینکه از آن خارج گردد و یا فعالیت های خود را کم کند به این ترتیب که هرگاه سیاست های شورای همکاری خیج فارس با هویت مستقل عمان و سیاست های مبتنی بر همکاری با همه کشورهای منطقه در تعارض باشد، مسقط پایبندی خود به سیاست های این شورا را به پایین ترین میزان ممکن تنزل می دهد.

نکته قابل توجه اینکه عمان نقش میانجی گرانه خود را در کشمکش ها محور قرار داده است و همین امر خودداری آن از مشارکت در ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای حمله به یمن و همچنین کناره گیری از مجموعه دوستان سوریه و ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه را توجیه می نماید.

مخالفت عمان با پیشنهاد عربستان برای تشکیل اتحادیه عرب

در همین ارتباط یک سیاستمدار عمانی که خواست نامش فاش نگردد، گفت که توسعه هویت مستقل عمان هنگامی با اقتدار نمود یافت که بن علوی وزیر خارجه کشور سه سال قبل با پیشنهاد عربستان مبنی بر توسعه شورای همکاری خلیج فارس و تبدیل آن به یک اتحادیه شبیه اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

وی شرح داد: مخالفت او در جریان حضور در همایش گفت وگوی منامه اعلام شد به این معنی که وقتی وزیر مشاور سعودی در امور خارجه از تریبون این همایش اعلام نمود که کشورهای عربی خلیج فارس با این رویکرد جدید ملک عبدالله بن عبدالعزیز موافقت نموده اند، بن علوی از هما جایی که روی جایگاه شرکت نمایندگان نشسته بود، موضع کشورش را اعلام نمود.

دوری جستن عمان از اختلافات قطر با عربستان و امارات

علاوه بر این عمان خود را از اختلافات قطر با عربستان، امارات متحده عربی و بحرین بر سر اخوان المسلمین دور نگاه داشت، حال اینکه این اختلاف موجب تنش بین قطر و کشورهای مزبور شد و در نتیجه آنان سفرای خود را از قطر فراخواندند.

به نظر می رسد بیشتر محافل عمانی نیز از این هویت مستقل حمایت می نمایند و این حمایت هنگامی قوت گرفت که عمان به دلیل میزبانی مذاکرات محرمانه هسته ای بین ایران و آمریکا و خودداری از مشارکت در حمله به یمن در تیررس حملات شدید دستگاهها، روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس نهاده شد.

ابراز شگفتی مسئولان عمانی از حملات رسانه ای عرب ها

در آن موقع مسولان عمانی با تلخی از حملات رسانه ای و تبلیغاتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یاد نموده و با ابزار شگفتی از شدت این حملات آن را عمدی و جهت دار دانستند.

مسئولان عمانی در عین حال تاکید دارند که به منظور حفظ روابط برادری با این کشورها به رسانه های عمانی اجازه ندارند که به این حملات پاسخ دهند.

حساسیت عربها به روابط عمان با ایران

نکته قابل ملاحظه اینکه رسانه های عمانی در اخبار خود ایران را کشور برادر خطاب می نمایند نه کشور دوست و پرواضح است که این توصیف موجب حساسیت بسیاری از کشورهای عربی و پیش از همه عربستان می گردد زیرا آنان ایران را دشمن خود می دانند.

عمان گام های عجولانه برنمی دارد

یک مسئول عمانی در خصوص این سوال که آیا کشورش در آینده قصد خروج از شورای همکاری خلیج فارس را دارد، پاسخ داد: عمان گام های عجولانه اتخاذ نخواهد نمود و همچنان زیر چتر این شورا باقی خواهد ماند و اخیرا نیز در مانورهای رعد شمال که توسط عربستان برگزار گردید شرکت کرد اما به این معنی نیست که در جنگ علیه سوریه شرکت خواهد نمود زیرا شرکت در مانور یک چیز و ورود به جنگ چیز دیگری است.

در این میان باید گفت که این روزها دو موضوع، دولت عمان و مردم این کشور را نگران نموده است: اول سلامت سلطان قابوس ودوم کاهش قیمت نفت.

در خصوص موضوع اول باید گفت که رسانه های عمانی کوشش دارند تا بر سلامتی سلطان قابوس صحه بگذارند و به همین دلیل اعلام نمودند که سفر اخیر وی به آلمان فقط برای انجام آزمایش های معمولی در بیمارستان بوده است.

تاثیرات منفی کاهش بهای نفت بر عمان

اما کاهش قیمت نفت، بر روی عمان که عضو اوپک نیست و روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می نماید، تاثیر گذاشته و موجب شده است برای نخستین بار در طول سال ها به اقداماتی همچون ریاضت مالی از جمله کاهش یارانه کالاهای اساسی و عدم افزایش دستمزدها متوسل گردد . این کشور همچنین برای جبران کسری بودجه خود یک میلیارد دلار قرض نموده است.

منبع: رای الیوم

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 454

به "حساسیت عربها به روابط عمان با ایران، عمان از شورای همکاری فاصله می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت عربها به روابط عمان با ایران، عمان از شورای همکاری فاصله می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید