جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه

به گزارش مجله پیکورو، به گزارش خبرنگاران به نقل از المصری الیوم، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در جدیدترین موضع گیری خود درباره سدالنهضه گفت: رود نیل شریان زندگی مردمان حوضه نیل و عاملی برای همکاری و توسعه است.

جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه

وی بر اهمیت دست یابی به توافق قانونی، عادلانه و الزام آور و متوازن در زمینه آبگیری و راه اندازی سدالنهضه طبق قواعد بین المللی و مصوبات شورای امنیت در این زمینه در چارچوب زمانی مناسب و بدون اقدامات یکجانبه تاکید نمود.

عبدالفتاح السیسی توضیح داد: دستیابی به یک توافق قانونی ، عادلانه ، متوازن و الزام آور در مورد آبگیری و فعال سازی سد النهضه اهمیت دارد.

لازم به ذکر است که اتحادیه آفریقا مدیریت و نظارت بر فرایند مذاکرات حل و فصل بحران سدالنهضه بین مصر ، سودان و اتیوپی را به عهده دارد اما اختلافات در مورد سهم آبی کشورهای مذکور، اجرای دو مرحله آبگیری این سد به وسیله اتیوپی و بدون توافق مصر و سودان سبب شده است فرایند مذاکرات سدالنهضه متوقف گردد.

سنگال ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را در امسال میلادی به عهده دارد لذا رئیس جمهور این کشور به منظور از سرگیری مذاکرات مربوط به بحران سد النهضه به قاهره رفت و با رئیس جمهور مصر به تبادل نظر نشست.

از زمانی که اتیوپی عملیات احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل را آغاز نموده، اختلاف این کشور درباره سهم آبی مصر و سودان از این رودخانه و فعال سازی سدالنهضه اوج گرفته است. به رغم اینکه نشست های متعددی که میان این کشورها برای خاتمه دادن به بحران سد النهضه برگزار شده، اما این نشستها تا به امروز هیچ نتیجه عملی به همراه نداشته اند چرا که هر کشور بر مواضع خود تاکید دارد.

قاهره با استناد به توافقنامه 1959 درباره تقسیم آب رودخانه نیل تاکید دارد 66 درصدآب این رودخانه متعلق به مصر و 22 درصد آن متعلق به سودان است اما اتیوپی پایبند چنین توافقنامه ای نیست و به قاهره توصیه نموده است توافقنامه مذکور را فراموش کند.

بعلاوه مصر و سودان از این نگران هستند که هنگام خشکسالی اتیوپی سهم آبی آنها را از رودخانه نیل کاهش داده و مسائل مالی، اجتماعی و حتی امنیتی برای قاهره و خارطوم ایجاد کند لذا بر دستیابی به یک توافقنامه الزام آور که حقوق و منافع مصر و سودان را تضمین کند، تاکید دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2003

به "جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین موضع گیری قاهره درباره سدالنهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید