تشکل های چاپ مطالبات صنفی را پیگیری نمایند، ضرورت توجه دولت به بحث آموزش فعالان صنعت چاپ

به گزارش مجله پیکورو، به گزارش خبرنگاران ، نشست آنلاین صنعت راهبردی چاپ کشور و راهبردهای دولت سیزدهم در قالب برنامه های هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران عصر امروز (چهارشنبه 10 مرداد) با حضور جمعی از فعالان و دست اندرکاران بخش های مختلف صنعت چاپ کشور برگزار گردید.

تشکل های چاپ مطالبات صنفی را پیگیری نمایند، ضرورت توجه دولت به بحث آموزش فعالان صنعت چاپ

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با تبریک روز صنعت چاپ به همه فعالان این حوزه ، گفت: روز صنعت چاپ از سال 1382 در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد. چاپ به اسم یک صنعت بااهمیت و فراگیر شناخته می شد؛ اما متاسفانه در صندلی خود قرار نداشت. تا قبل از معین این روز، صندلی خاص و ویژه ای برای این صنعت نبود؛ اما پس از سال 1382 صنعت چاپ در روز یازدهم شهریور در سراسر کشور گرامی داشته می گردد.

شجاع با بیان اینکه در سال های اول، سران قوه در برنامه گرامیداشت این روز حضور داشتند، اسم کرد: برای مراسم این روز اتاق های فکر پیش بینی می شد و صنف، نقش پررنگی در آن داشت؛ بعلاوه برنامه های متنوع مختلفی برای آن در نظر گرفته می شد اما در سال های بعد حجم این برنامه ها کاهش پیدا کرد.

وی تاکید نمود: امروزه وقت کوتاهی برای طرح مسائل صنفی در نظر گرفته می گردد اما باز هم معتقدم این روز می تواند یادآور خیلی از مسائل و دغدغه های این صنف باشد تا افراد و فعالان صنف بتوانند مسائل خود را بیان نمایند.

شجاع در ادامه با آنالیز فعالیت مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه چاپ، گفت: در طول سال های مختلف کوشش شده است که مسائل این صنعت حل گردد اما گاهی صنف، تعلل کرد، به یاد دارم چهارسال قبل وقتی وزیر ارشاد با همه فعالان حوزه فرهنگ جلسه گذاشت متاسفانه مسئولان وقت تشکل های صنفی فقط به طرح مسائل قدیمی و تکراری پرداختند که وزیر خواهان طرح مسائل نو و ارائه راه حل شد.

وی ادامه داد: امیدوارم در دیداری که با وزیر نو فرهنگ و ارشاد داریم، مسئولان تشکل های صنفی و اتحادیه بتوانند مسائل و دغدغه های اصلی و زیربنایی خود را بیان نمایند و حالا که در ابتدای دولت هستیم پیگیر مطالبات خود باشیم.

لزوم توجه به موضوع آموزش

در بخش دیگری از این مراسم، حسین رضازاده، عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی در سخنانی با اشاره به بحث آموزش در حوزه چاپ، گفت: توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آموزش را همانند سال های گذشته انتظار داریم و طی دوره های مدیریتی مختلف، توجه ویژه و خوبی به این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: روز گذشته معاون دفتر چاپ گفتند که هیچ بودجه ای برای حوزه چاپ در نظر گرفته نشده است، اما چطور در طول سال های قبل کلاس های آموزشی مختلف در سراسر کشور برای چاپخانه داران و اپراتورها برگزار می شد؟

رضازاده با بیان اینکه ضروری است به بحث آموزش به صورت کلان فکر گردد گفت: سال های قبل حتی تا مقطع کارشناسی هم دانشجو داشتیم اما الان فقط در مقطع کاردانی پذیرش داریم؛ البته به صورت محدود، در حالی که باید در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه های این رشته را داشته باشیم اما متاسفانه پیشرفتی نداشتیم.

وی یادآور شد: به نظرم در دولت نو باید به حوزه آموزش توجه گردد و به این موضوع اهمیت بدهند هرچند ما هم باید به اسم صنف و تشکل صنفی این موضوع را مطالبه کنیم.

رضازاده با بیان اینکه می توان به مناسبت روز صنعت چاپ یک برنامه آنلاین در سراسر کشور پیش بینی کرد، گفت: در این زمینه در هر اتحادیه صنفی صنعت چاپ می توانیم یک سخنگو و میهمان داشته باشیم تا فعالان این حوزه علاوه بر ارتباط با یکدیگر به طرح مسائل خود بپردازند.

حدود صنعت چاپ باید تعیین گردد

حمید فریور، کارشناس و فعال حوزه چاپ هم در سخنانی گفت: مهمترین کاری که دولت سیزدهم باید برای صنعت چاپ انجام بدهد، معین تکلیف بحث متولی این صنعت و توجه به آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است.

وی اضافه کرد: در این گزارش، توضیح وظایف اداره چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقیاس وسیعی در تضاد و منافی با وظایف وزارتخانه است، هیچ کس منکر لزوم نظارت بر هویت محصولات چاپی نیست اما معتقدیم باید حدود آن تعیین گردد.

فریور با بیان اینکه برای آموزش در صنعت چاپ، یک متولی قَدر به اسم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داریم، اسم کرد: چرا بحث آموزش باید به ارشاد سپرده گردد، وقتی فقط مقطع کاردانی می تواند ایجاد کند. در بحث صادرات و ورود ماشین آلات صنعتی هم این سوالات مطرح است و به نظرم این ساختار باید تغییر کند.

پیگیر مطالبات صنعت چاپ باشیم

عیسی خضریان، رئیس اتحادیه چاپخانه داران همدان طی سخنانی، گفت: همیشه در تمام جلساتی که در حوزه صنعت چاپ برگزار می گردد، موضوعات مختلف مطرح شده است اما در طول این سال ها که ساختار صنعت چاپ از سوی وزارت ارشاد تولی گری شده، به چه نتیجه ای رسیده است.

وی اضافه کرد: باید در پی راه حلی برای به نتیجه رسیدن مطالبات زمین مانده خود باشیم تا اینکه همه مطالبات را مجددا مطرح کنیم و ببینیم چرا این مطالبات نتیجه ای نداشته است.

خضریان با بیان اینکه باید ساختار های فعال در این حوزه هدفمند شوند، یادآور شد: می توان با یک تشکل قوی با تکیه بر عقبه ای که پیش از این داشته است در حوزه های مختلف فنی، علمی، حقوقی و ... با مشورت کارشناسان مطالبات خود را پیگیری کند.

وی تاکید نمود: به نظرم در کنار مطالبه گری هایی که تا به امروز اجرا شده است باید پیگیری هایی وجود داشته باشد و فقط به طرح مساله ختم نگردد و در کنار همه اقدامات به صورت جدی دغدغه ها را دنبال کنیم.

در ادامه عباس سرابیان، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان روی خط آمد و در سخنانی گفت: طی 18 سال قبل که روزی به نام چاپ نامگذاری شد، شورای سیاستگذاری صنعت چاپ تشکیل و بحث جدایی چاپ از وزارت ارشاد مطرح شد اما در مجلس گذشته، این موضوع رد شد.

وی اضافه کرد: فعالان و تشکل های صنف باید در کنار همدیگر به یک جمع بندی برسند و علاوه بر شناسایی و دسته بندی بخش های مختلف چاپ برای آینده و چگونگی سرمایه گذاری در آن برنامه ریزی نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1759

به "تشکل های چاپ مطالبات صنفی را پیگیری نمایند، ضرورت توجه دولت به بحث آموزش فعالان صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکل های چاپ مطالبات صنفی را پیگیری نمایند، ضرورت توجه دولت به بحث آموزش فعالان صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید