تبعیض نژادی در انتشارات بریتانیا به روایت برنده جایزه بوکر

به گزارش مجله پیکورو، به گزارش خبرنگاران به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، برنادینو ایواریستو برنده جایزه بوکر سال 2019 یکی از سخنرانان افتتاحیه برنامه های دیجیتال نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری بود که قرار است تا 18 اکتبر ادامه داشته باشد. سال جاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت به خاطر شیوع ویروس کرونا تنها به صورت دیجیتال برگزار می گردد.

تبعیض نژادی در انتشارات بریتانیا به روایت برنده جایزه بوکر

برنارینو ایواریستو به عنوان اولین نویسنده سیاه پوست توانست با رمان دختر، زن، دیگری نامزد و برنده جایزه ادبی بوکر گردد. این رمان هشتمین اثر اوست که ماجرای کتاب درباره زندگی 12 شخصیت است که بیشتر آنها سیاه پوست، بریتانیایی و زن هستند. اواریستو، اولین زن سیاه پوستی است جایزه ادبی من بوکر را دریافت می نماید.

نویسنده سیاه پوست بریتانیایی در سخنرانی خود به مسائل نویسندگان رنگین پوست در کشورش اشاره نمود و گفت طبق آمارهای موجود تنها یک درصد از نویسندگان بریتانیایی رنگین پوست هستند و این یک مشکل و معضل است.

ایواریستو در سخنرانی مجازی خود که از پورتال رسمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت پخش می شد، گفت: از این تریبون مجازی می خواهم درد دل های نویسندگان سیاه پوست را منعکس کنم که سال ها در کتاب ها و یادداشت هایم آنها را نوشته ام. در سال های متمادی گذشته نویسندگان سیاه پوست همواره در حاشیه بوده و توانایی آنها با رنگ پوست شان زیر سوال رفته است. در این میان زنان نویسنده بیشتر تحت فشار قرار داشتند.

وی اضافه کرد: به عنوان یک نویسنده می خواهم نسبت به عدم حضور نویسندگان رنگین پوست در لیست انتشارات معتبر دنیا شکایت کنم چون به نظر می رسد هژمونی سفید ادبیات در سراسر دنیا اجازه عرض اندام به نویسندگان رنگین پوست را نمی دهد.

ایواریستو در سخنرانی خود به آمارهای افزایشی تعداد شاعران سیاه پوست در انگلیس نیز اشاره نمود و از تاسیس جایزه شعرای آفریقایی با همکاری دانشگاه برونل اطلاع داد. وی گفت: هدفش از تاسیس این جایزه شناساندن استعدادهای شعر کشورهای آفریقایی به تمام مردم دنیا است.

وی در ادامه سخنرانی مجازی خود از ناشران خواست نه تنها از کتاب های نوشته شده توسط نویسندگان رنگین پوست استفاده نمایند بلکه کارمندان نژادهای دیگر را نیز استخدام نمایند. اخیرا اتحادیه ناشران بریتانیا اعلام نموده بود که تنها 18 درصد از کارمندان انتشارات این کشور رنگین پوست هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1236

به "تبعیض نژادی در انتشارات بریتانیا به روایت برنده جایزه بوکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعیض نژادی در انتشارات بریتانیا به روایت برنده جایزه بوکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید