برگزاری کارگاه آموزشی فناوری و کاربردی سازی در علوم میراثی در محل کاروانسرای سعدالسلطنه
به گزارش مجله پیکورو، ایرنا/ براساس اخبار واصله، برگزاری کارگاه آموزشی فناوری و کاربردی سازی در علوم میراثی در محل کاروانسرای سعدالسلطنه صورت پذیرفت.
کارگاه آموزشی فناوری و کاربردی سازی در علوم میراثی با میزبانی مهدیه بد سرپرست معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دومین پنل سمینار هنرهای رایانه ای در میراث فرهنگی روز چهارشنبه 8 آذر در محل کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین برگزار گردید.
مهدیه بد در ابتدای این کارگاه گفت: فناوری های روز فرق دارد، یکی از مجذوب نماینده ترین حالت هایی که می توانید مخاطب را با میراث فرهنگی درگیر کنید با تصویر است. اما همان هم آفت هایی دارد و اینکه هدفمند باشد باید آنالیز گردد. نسل الان در همه جهان که به آن نسل زد/Z می گویند اهل این هستند که آسان بفهمند و سریع آن را به کار گیرند.
وی اضافه نمود: نکته بعدی در دیجیتال سازی که جدیدا روی آن کار شده بحث مستندسازی است و این تکه باید مطابق با علاقه کارشناسان انجام گردد، چرا که متخصصان و کارشناسان جزئیاتی را می خواهند و مطالب باید با کیفیت خاص تحویلشان دهیم.
بد توضیح داد: بنابراین باید داده ها را بایگانی کنیم و باید سیستمی داشته باشیم که محتوا را به درستی تقسیم بندی و بایگانی کنیم. بعلاوه امنیت اطلاعات در این مبحث دارای اهمیت است. ما با چالش هایی روبرو هستیم مثلا می خواستیم نرم افزاری را برای موزه ای طراحی کنیم و اصلا نمی دانستیم چه کسی را برای عکاسی معرفی کنیم، چون دردسرهای زیادی دارد و اصلا نمی دانستیم باید چقدر از اطلاعات در دسترس مخاطب قرار بگیرد و موضوعات اینچنین کار را در حوزه میراث فرهنگی سخت می نماید.
بد با بیان اینکه قالب هایی را که می سازیم ممکن است برای همه خوشایند نباشد، گفت: به همین دلیل برای هر بخش، موزه ای یا سایتی باید قابلیت جداگانه در نظر بگیریم. فناوری و مهندسی اطلاعات که با مجذوب نمایندهیت به وسیله فناوری به افراد منتقل می کنیم، دارای چند جنبه است.
وی اضافه نمود: اولین بخش جنبه فناورانه است که محتوا با مجذوب نمایندهیت فراوان در اختیار مخاطب قرار بگیرد، دیگری جنبه جامعه شناختانه دارد و در خاتمه جنبه مردم شناختی که متخصصان و پژوهشگران حوزه فرهنگ بیشتر به آن اهمیت می دهند، است که باید به آن توجه داشت.
سرپرست معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه در کشورهای دیگر ضمن دادن این تغذیه ارزش های فرهنگی و اجتماعی را به مخاطب تزریق می نمایند، مطرح نمود: سیستم تزریقی باید با جامعه سازگار باشد و ما مجبوریم از چند سازوکار استفاده کنیم. اولین ذی نفعان بحث فناوری و رسانه ای کردن افراد آن جامعه تعیین هستند؛ وقتی افراد جامعه را در نظر می گیرم باید حتما سلایق آنها را بشناسیم. اکنون بحران هویتی در نوجوانان و جوانان مشهود است ولی اگر شما در قالب یک بازی مجذوب نماینده برایشان رمزگشایی کنیم، کار بهتر جلو می رود.
وی با تاکید بر روایتگری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس اظهار کرد: برای آشنایی مخاطب فعلی اعم از جامعه دانشگاهی و دهه هشتادی و نودی ها بحث چند رسانه ای می تواند کمک کند؛ فراوری محتوا دیگر هنر فراوری نماینده است. ضمن اینکه منابع مالی که برای این بحث می گذاریم اهمیت دارد و بازاریابی برای این محتواها بسیار مهم است. هرچه تصویر را بهتر زیباتر و متناسب با نسل کنونی ارائه دهیم پیروز تر خواهیم بود.
بد اضافه نمود: خلاقیت ابتکار فرهنگی درست و حسابی کمک نماینده است و خود به خود تامین مالی هم به همراهش می آید. جای دیگری که چند رسانه ای می تواند کمک کند در روایتگری است. شما غذایی را در نظر بگیرید، با مردن آن فردی که میراث پختن آن غذا را با خود به همراه داشته، همه چیز تمام می گردد و اثری نیز از آن غذا نیز نمی ماند.
سرپرست معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با رسانه های مختلف می توانیم مستندسازی را انجام دهیم و بحث رسوم و آداب مختلف را به نسل حاضر بشناسانیم که همین منجر به احساس هویت و امید داشتن می گردد و امیدوارم مثل این جشنواره که اکنون در حال برگزاری است جشنواره های دیگری نیز وجود داشته باشد تا بتوانند این راه را ادامه دهند. همان مقدار که دیجیتال کردن اشیا اهمیت دارد، مستندسازی از میراث ناملموس هم اهمیت دارد.
بد گفت: روایتگری از میراث ناملموس اتفاقا زودتر از بین می رود و تحریف می گردد. ای کاش روایتگری از میراث ناملموس و ملموس همسان و همزمان باشد. فرهنگ کمک در این حوزه را باید از مهدکودک آغاز کنیم و در بحث آموزش مدارس و دانشگاهی باید مفاهیم میراث فرهنگی را با مفاهیم ساده بگنجانیم.
منبع: همگردی