انصراف روسیه از پروژه ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش مجله پیکورو، روسیه قصد همکاری در پروژه فرود روی ماه ناسا را ندارد و در عوض با چین همکاری می کند. مدیر سازمان فضایی روسیه برنامه فرود روی ماه ناسا را پروژه ای سیاسی قلمداد کرد.

انصراف روسیه از پروژه ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران به نقل ازهیل، جیمبریدنستاینمدیر ناسا تلاش دارد ائتلافی بینالمللیبرای پشتیبانی از برنامه ارسال فضانوردان به ماه (آرتمیس) ایجاد کند. به همین دلیل اخیراً ناسا یک توافقنامه با ژاپن امضا کرده است. اکنون به نظر می رسد کشورهای دیگر از جمله کانادا، اعضای اتحادیه اروپا، انگلیس، روسیه و استرالیا نیز قصد دارند در پروژه آرتمیس همکاری کنند.

در این میان به نظر می رسد روسیه که قبلاً در پروژه ایستگاه فضایی بینالمللیبا ناسا شراکت کرده، قصد همکاری در پروژه آرتمیس را ندارد.

دیمیتریراگوزینمدیر سازمان فضایی روسیه در مصاحبه ای آرتمیس را یک پروژه سیاسی خوانده که شبیه ناتو است. او به طور واضح در اینبارهگفت: صادقانه بگویم ما علاقه ای به همکاری در اینپروژهنداریم.

مدیر سازمان فضایی روسیه معتقد است دلایل انتخاب بازه زمانی تاریخ فرود روی ماه (2024 میلادی) در پروژه آرتمیس سیاسی است. او همچنین تلاش های آمریکا برای ایجاد یک برنامه اکتشافی در ماه را مشابه حمله این کشور به افغانستان و عراق دانست.

راگوزیندر اینبارهافزود: این پروژه برای آمریکا بیشتر سیاسی است. شرکای آمریکایی ما از اصول همکاری و پشتیبانی مشترک که در پروژه ایستگاه فضایی بینالمللیوجود داشت، دور شده اند.

از سوی دیگر هرچندناسابا کشورهای دیگر برای همکاری در پروژه آرتمیسمذاکرهکرده است، اما همچنان رهبری پروژه را برعهده دارد. این در حالی است که روسیه فعلاً هیچ نقش مشخصی در طرح های اکتشاف فضایی ناسا در خارج از مدار زمین ندارد.

ناسا و سازمان فضایی روسیه دربارهتوسعهایستگاه هایی در مدار ماه با یکدیگرمذاکرهکرده بودند، اما به گفته مقامات این مذاکرات هنوز نتیجهمشخصندارد.

همچنین در این مصاحبهراگوزیندرباره همکاری با چین در پروژه های اکتشاف فضایی آینده صحبت کرد. او گفت: این کشور آسیایی به طور حتم شریک ما در پروژه ها است. امروز رابطه بین چین و روسیه بسیار خوب است.

به گفته مدیر سازمان فضایی روسیهچینطرح های اکتشافی خود را با روسیه به اشتراک گذاشته است. پیش بینیمیشود چین در دهه جاری موشکلانگمارچ 9 راتوسعهدهد. این موشک پتانسیلمورد نیاز چینبرای سفر به ماه در 2030 میلادی را فراهم می کند.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1106

به "انصراف روسیه از پروژه ایستگاه فضایی بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انصراف روسیه از پروژه ایستگاه فضایی بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید