ارائه قراردادهای نفتی به عنوان وثیقه بانکی شرکت های ایرانی

به گزارش مجله پیکورو، بودجه 99 این امکان را فراهم نموده تا شرکت های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز بتوانند قرارداد خود با شرکت ملی نفت را به عنوان وثیقه و ضمانت به بانک ها ارائه نمایند.

ارائه قراردادهای نفتی به عنوان وثیقه بانکی شرکت های ایرانی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بودجه 99 این امکان را فراهم نموده تا شرکت های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز بتوانند قرارداد خود با شرکت ملی نفت را به عنوان وثیقه و ضمانت به بانک ها ارائه نمایند.

تحریم های نفتی باعث شده تا شرکت های عظیم و کوچک بین المللی، یکی یکی از ایران بروند و در این میان کار توسعه صنعت نفت به شرکت های ایرانی واگذار گردد. شرکت هایی که با نام شرکت های اکتشاف و فراوری شناخته می شوند و قرار است بحث توسعه میادین و فراوری را بر عهده داشته باشند.

با این حال این شرکت ها در تامین اقتصادی خود با مشکلاتی رو به رو هستند و احتیاج دارند تا این منابع را از روش های مختلف مانند نظام بانکی و یا بورس تهیه نمایند.

در این راستا و برای یاری به پیشرفت این شرکت ها، در بودجه سال آینده این اجازه داده شده تا اصل قرارداد شرکت های اکتشاف و فراوری داخلی تایید صلاحیت شده با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین و فراوری نفت، گاز و فرآورده های نفتی و همچنین اصل قرارداد خرید نفت شرکت ملی نفت ایران از این شرکت ها به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی این شرکت ها، از سوی بانک ها مورد پذیرش قرار گیرد.

همچنین تاکید شده که بانک مرکزی و بانک های عامل، ساز و کار و تسهیلات لازم برای اجرای این بند از بودجه سال 99 را فراهم نمایند.

این بند از بودجه همچنین طرح های پالایشگاهی و پتروشیمی جدید که در مرحله تامین اقتصادی (فاینانس) هستند را نیز شامل می گردد.

لازم به ذکر است لایحه بودجه سال 99 پس از تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن مجلس فرستاده شد، اما نمایندگان مجلس به کلیت آن رای منفی داده و لایحه را به کمیسیون بازگرداندند.

در این حال رییس مجلس شورای اسلامی با استفاده از اصل 85 قانون اساسی و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق را برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرد.

این در شرایطی است که جلسات علنی مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 850

به "ارائه قراردادهای نفتی به عنوان وثیقه بانکی شرکت های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه قراردادهای نفتی به عنوان وثیقه بانکی شرکت های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید