اثرات جانبی تتراسایکلین

به گزارش مجله پیکورو، عوارض جانبی متفاوت بسیاری در تتراسایکلین وجود دارد که ضروری است فرد نسبت به آنها آگاهی داشته باشد. چنانچه تحت درمان بوده و از این دارو استفاده می کنید و دوست دارید از عوارض جانبی مختلف آن اطلاع یابید،

اثرات جانبی تتراسایکلین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

عوارض جانبی متفاوت بسیاری در تتراسایکلین وجود دارد که ضروری است فرد نسبت به آنها آگاهی داشته باشد. چنانچه تحت درمان بوده و از این دارو استفاده می کنید و دوست دارید از عوارض جانبی مختلف آن اطلاع یابید، پس به خواندن این مقاله ادامه دهید....

تتراسایکلین به گروه گسترده اثر یا وسیع الطیف آنتی بیوتیک ها تعلق دارد. از آنجا که تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک گسترده اثر می باشد، جهت درمان انواع عفونت، از عفونتهای دستگاه فوقانی گرفته تا عفونت دستگاه ادراری و بیماریهای مقاربتی مانند سوزاک مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات، بعلاوه بر مبنای یک دوره پیشگیری دراز مدت از آن استفاده می گردد، به اسم مثال برای افرادی که قصد سفر به کشورهایی دارند که در آن منطقه ها مالاریا شایع است. با این حال، اینها درمان ارجح برای عوارضی مانند کلامیدیا، اورتریت، ریکتسیا، تولارمیا و غیره می باشند. آنها بعلاوه اغلب برای بیمارانی تجویز می شوند که دارای آکنه شدید بوده و با درمان موضعی بهتر نمی شوند. با این حال، به رغم مصارف بسیار آن، خیلی از افراد به علت عوارض جانبی بسیار مشاهده شده، در استفاده از این دارو دچار سردرگمی شده اند. در ادامه فهرستی از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است به علت مصرف این دارو رخ دهد، آورده شده است.

اختلالات دندانی

داروهای تتراسایکلین در دهه های 60 و 70 دچار بدنامی و سوء معروفیت شدند به این علت که در آن موقع نوزادان به جهان آمده از زنان بارداری که از این دارو استفاده می کردند، دندانهایشان زرد و لکه دار می شد. این لکه های روی دندانها با رشد کودک ظاهر می شدند. این دارو حتی در بچه ها زیر هشت سال هم منع مصرف دارد به این علت که به شدت بر سلامت دندان فرد تأثیر گذاشته و منجر به ایجاد لکه دائمی در دندان می گردد.

حساسیت به نور

یکی دیگر از عوارض جانبی مهم این است که این دارو به افزایش حساسیت به نور منجر می گردد. افرادی که از تتراسایکلین استفاده می کنند، از افزایش حساسیت به نور و افزایش خطر آفتاب سوختگی به هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش شکایت دارند. در نتیجه، فرد ضروری است که به هنگام استفاده از این دارو بسیار محتاط عمل کند بدین گونه که از کرم ضد آفتاب فراوان استفاده نموده و از بیرون رفتن در زیر نور خورشید برای مدت طولانی حذر نماید.

عفونت مضاعف یا ثانویه

دیگر عارضه جانبی بالقوه این است که این دارو امکان دارد به کاهش کلی ایمنی فرد منجر گردد. این امر یکی از دلایل مهم منع مصرف آن در بچه ها است به این علت که سیستم ایمنی آنها تکامل نمی یابد. با این حال، از آنجا که این دارو عملکرد سیستم ایمنی را تغییر می دهد، ممکن است موجب بروز عفونتی فرصت طلب در روده گردد. در نتیجه افرادی که تحت درمان طولانی مدت تتراسایکلین قرار دارند، بایستی مراقب این عارضه جانبی بالقوه باشند.

سایر عوارض جانبی

عوارض جانبی بیشتری از تتراسایکلین وجود دارد. این دارو ممکن است به مسائل معده و ناراحتی روده منجر گردد. گاهی اوقات، برخی افراد ممکن است حتی دچار واکنشهای آلرژیک نسبت به این دارو شوند. افرادی که مبتلا به بیماریهای کبدی و کلیوی می باشند نبایستی این دارو را مصرف کنند، به این علت که ممکن است موجب بروز مسمومیت کبدی و استئاتوز در آنها گردد. درمان طولانی مدت موجب می گردد فرد مستعد ابتلاء به برفک دهانی و سایر عفونتهای فرصت طلب هم گردد.

تمامی این عوارض جانبی ممکن است در همه افراد دیده نگردد، با این حال، این عوارض به قدر کافی جدی می باشند که احتیاج به توجه داشته باشند. چنانچه از قضا تحت درمان طولانی مدت با این دارو قرار دارید، اطمینان حاصل کنید که هرگونه نشانه ای از این عوارض جانبی را آنالیز نموده و چنانچه آنها را مشاهده نمودید، از پزشک خود بخواهید گزینه های درمانی جایگزین را تجویز نماید.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1812

به "اثرات جانبی تتراسایکلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات جانبی تتراسایکلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید