چشم بازار مرغ و تخم مرغ به دولت ، فردا قیمت تازه مرغ و تخم مرغ اعلام می گردد ، آخرین قیمت ها در بازار

به گزارش مجله پیکورو، وزارت جهادکشاورزی فردا نرخ های نو را با توجه به برآورد هزینه فراوری، اعلام می نماید. این در حالی است که بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس بعد از مردمی سازی یارانه ها، سرانه مصرف مرغ 30 تا 50 درصد افت داشته و معاون فراوریات امور دامی وزارت جهادکشاورزی هم افت تقاضای مصرف تا رقم30 درصد را تأیید نموده است.

چشم بازار مرغ و تخم مرغ به دولت ، فردا قیمت تازه مرغ و تخم مرغ اعلام می گردد ، آخرین قیمت ها در بازار

به گزارش خبرنگاران، قرار است آخرین روز شهریورماه برای فراوریکنندگان مرغ و تخم مرغ حاوی خبرهای تازهی باشد؛ خبرهایی که البته برای مصرف کنندگان چندان خوشایند نیست.

اوایل ماه جاری و درحالی که 4ماه بیشتر از اعلام نرخ مصوب کالاهای اساسی نگذشته بود، مرغداران با استناد به افزایش هزینه های فراوری و زیان مستمر در ماه های قبل خواهان اصلاح قیمت مرغ و تخم مرغ شدند، وزارت جهادکشاورزی قرار است فردا نرخ های تازه را با توجه به برآورد هزینه فراوری، اعلام کند.

این در حالی است که بنابر اعلام مرکز پژوهش های مجلس بعد از مردمی سازی یارانه ها، سرانه مصرف مرغ 30 تا 50 درصد افت داشته و معاون فراوریات امور دامی وزارت جهادکشاورزی هم افت تقاضای مصرف تا رقم30 درصد را تأیید نموده است.

قیمت کنونی، قیمت تازه

در اردیبهشت ماه همزمان با حذف ارز دولتی واردات کالاهای اساسی و پرداخت مستقیم یارانه ها، دولت قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را 59.800تومان و قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ را 38.900تومان بیان کرد که برای هر شانه 30عددی با وزن تقریبی 2 کیلوگرم قیمت به 80هزار تومان می رسید.

این افزایش قیمت از یک سو و همزمان شدن این تغییرات با فصل گرم از سوی دیگر، تقاضا برای مرغ و تخم مرغ را کاهش داد به طوری که در مقطعی، سقف قیمت بازار این دو محصول به ویژه مرغ، از نرخ مصوب پایین تر بود. کاهش تقاضا و کندی روند صادرات، زیان فراوریکنندگان را باعث شد و به درخواست آنها از دولت برای بازنگری و اصلاح (افزایش) قیمت مصوب انجامید.

قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ در مرغداری 35 تا 36 هزار تومان معادل شانه ای 65 تا 70 هزار تومان است که هر شانه با نرخ مصوب باید با قیمت 80 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اما درحال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح خرده فروشی بین 90تا 100هزار تومان است و به گفته دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، قیمت عمده فروشی هر شانه تخم مرغ نیز که در ماه های گذشته به 60هزار تومان کاهش یافته بود حالا به 70تا 85هزارتومان رسیده است.

اما فراوریکنندگان معتقدند قیمت باید دست کم 40درصد افزایش یابد؛ رقمی که قیمت هر شانه تخم مرغ را برای مصرف کننده تا 126هزار تومان بالا می برد.

قیمت فراوری 50 هزار تومان است

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در گفت وگو با خبرنگاران درباره قیمت پیشنهادی مرغداران برای هر کیلو تخم مرغ، گفت: میانگین قیمت خرید تخم مرغ در مرغداری هم اکنون 36هزار تومان است اما واقعیت این است که فراوری هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران 49تا 50هزار تومان تمام می گردد و این قیمت به عنوان هزینه فراوری به وزارت جهادکشاورزی ارائه شده است.

ناصر نبی پور درباره تأثیر افزایش قیمت احتمالی تخم مرغ بر بازار مصرف، اضافه نمود: مردم قدرت خرید ندارند و اگر امروز درخواست اصلاح قیمت را فراوریکنندگان تخم مرغ ارائه نموده اند بر مبنای توان خرید مصرف کنندگان نیست بلکه به این علت است که امکان ادامه فراوری فراهم گردد.

او اضافه نمود: با همین قیمت کنونی در ماه های اخیر مصرف تخم مرغ تا 30درصد کاهش یافته و اگر دولت راهکاری مثل کالابرگ یا روش های دیگر برای افزایش توان خرید مردم اتخاذ نکند این رقم بیشتر هم خواهد شد. دولت وظیفه حفظ سلامت مردم را بر عهده دارد و برای این کار باید بتواند حداقل ها را برای مردم فراهم کند، زیرا تخم مرغ با وجود رشد قیمت، هنوز مقرون به صرفه ترین پروتئین مصرفی مردم است و نباید سرانه مصرف آن بیش از این کاهش یابد.

نبی پور درباره مازاد فراوری و خرید حمایتی برای کاهش زیان مرغداران نیز گفت: وقتی قیمت 35.500برای خرید مشخص شده باید خرید با همین قیمت انجام گردد درحالی که مرغداران ما از 21اردیبهشت تا همین امروز با میانگین قیمت 29هزار تومان محصول خود را به فروش رسانده اند و این راه درستی برای حمایت نیست که وقتی قیمت بالا می رود دولت پای کار باشد و وقتی قیمت پایین می آید فراوریکننده را رها کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیز قیمت تمام شده هر کیلو مرغ در مرغداری را 50 هزار تومان بیان کرد و ضمن تأیید تأثیر منفی افزایش مجدد قیمت مرغ بر معیشت و سرانه مصرف، اضافه نمود: فراوریکنندگان در زیان قرار دارند و اگر نرخ ها اصلاح نگردد قادر به ادامه روند فعلی نیستند.

حبیب اسدالله نژاد گفت: بررسی قیمت مرغ برای اتخاذ تصمیم به وزارت جهاد ارسال شده و با تأیید این رقم، قیمت مرغ گرم در بازار بیش از 70 هزار تومان خواهد شد.

او اضافه نمود: افزایش قیمت روی معیشت خانوار و سرانه مصرف مرغ در کشور تأثیر منفی می گذارد اما مسئله اینجاست که فراوریکنندگان نیز در زیان شدید هستند و در 45 روز گذشته از این مسئله به شدت آسیب دیده اند.

آمارها نشان می دهد از اردیبهشت ماه مقدار جوجه ریزی به طور مستمر کاهش داشته به طوری که در اردیبهشت 123 میلیون قطعه، خرداد 108 میلیون قطعه، تیر 91 میلیون و 280 هزار قطعه و مرداد 90 میلیون و 720 هزار قطعه جوجه ریزی اجرا شده که این موضوع کاهش 30 درصدی فراوری را نشان می دهد.

مقدار جوجه ریزی در شهریور ماه نیز تا امروز 64 میلیون و 600 هزار قطعه بوده است که 50درصد در مقایسه با اردیبهشت کاهش یافته است. قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی های تهران تا روز گذشته 61.500تومان بود که 1.500تومان بالاتر از نرخ مصوب است.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی نرخ منطقی هر کیلو مرغ بسیار بالاتر از ارقام کنونی است.

به گفته محمدعلی کمالی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی، با توجه به افزایش 6 برابری قیمت نهاده های دامی، تامین نقدینگی برای فراوری مرغ زنده 2.2 برابر سال گذشته رشد داشته و قیمت منطقی مرغ زنده 49 تا 52 هزار تومان و مرغ گرم 74 تا 75 هزار تومان است.

  • نرخ پیشنهادی برای هر کیلو تخم مرغ اعلام شد
  • تازهترین قیمت انواع کالاهای اساسی | این دو کالا دوباره گران شدند
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2123

به "چشم بازار مرغ و تخم مرغ به دولت ، فردا قیمت تازه مرغ و تخم مرغ اعلام می گردد ، آخرین قیمت ها در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم بازار مرغ و تخم مرغ به دولت ، فردا قیمت تازه مرغ و تخم مرغ اعلام می گردد ، آخرین قیمت ها در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید