طراح نمای ویلای دوبلکس: ویلارینهو دافورنا، روستای رومی غرق شده؛ پرتغال

به گزارش مجله پیکورو، روستای ویلارینهو دافورنا در شمال پرتغال، روستایی به قدمت روم باستان بود که متاسفانه به دلیل سدسازی زیر آب رفته اما هر از گاهی سر از آب بیرون می آورد و گردشگران شانس تماشا آن را دارند. با خبرنگاران همراه باشید.

طراح نمای ویلای دوبلکس: ویلارینهو دافورنا، روستای رومی غرق شده؛ پرتغال

جهت دریافت خدمات طراح نمای ویلای دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

روستای ویلارینهو دافورنا، که تابع شهرداری تراس روبورو در بخش براگا، در شمال پرتغال بود، یک روستای قدیمی بود که از سال 1972، در راستای ساخت سدی در نزدیکی آن، از نقشه حذف شد. روی رودخانه Homem سدی زدند و دریاچه ای پشت سد شکل گرفت و پر از آب شد، در نتیجه روستای ویلارینهو دافورنا زیر آب رفت اما نه برای همواره. هر از گاهی، زمانی که سطح آب دریاچه پشت سد به کمتر از اندازه مشخصی می رسد، ساختمان های شبح وار این روستا پدیدار می گردد.

مرگ روستای ویلارینهو دافورنا ناگهانی بود اما به مدت دو دهه، این حس وجود داشت که اتفاق بسیار بدی روی داده است. این اتفاق همان ماجرای همیشگی است: شرکت بزرگی زمین بزرگی برای پروژه بزرگ می خواهد؛ شرکت بزرگ مردم را بیرون می نماید؛ شرکت بزرگ خانه های مردم را ویران می نماید. در این داستان، شرکت بزرگ، شرکت برق پرتغال و پروژه بزرگ ساخت سد برق آبی 125 مگاوات بود.

ده ها شهر و روستا در سراسر دنیا، به دست شرکت های برق، به سرنوشت این روستا دچار شده اند . اما فقط روستای ویلارینهو دافورنا یک روستای معمولی نبود! قدمت این روستا به 2 هزار سال قبل، به دوران روم باستان بازمی گشت. اگرچه این روستا و تاریخچه آن زیاد شناخته شده نبود، اما حتی امروزه نیز ویرانه هایی از آن دوران به جا مانده است که از مهم ترین آن ها می توان به 3 پل رومی اشاره نمود.

زمانی که این روستا زیر آب رفت، 300 سکنه داشت. آن ها مرغ، گاو، خوک، گوسفند و بز نگه می داشتند. در بالای تپه ها مراتع قرار داشت و زمین های زراعی پراکنده ای نیز وجود داشت. به همین دلیل، خانه ها نزدیک یکدیگر ساخته شده بود و این خانه ها طبقه های اول معلق داشت.

این روستا در اوایل سپتامبر 1969 تخلیه شد و آخرین سکنه، در سال 1971 این روستا را ترک کرد. شرکت برق پول بسیار ناچیزی بابت غرامت به مردم این روستا پرداخت کرد، یعنی حدود نیم اسکودو (واحد پول پرتغال) به ازای هر متر مربع که در آن موقع فقط می شد با آن پول نصف ماهی ساردین خرید! به همین دلیل روستاییان نیز هر چیزی که می توانستند حمل نمایند را با خود بردند که از آن جمله می توان به کاشی های سقف خانه ها اشاره نمود که پس از تخلیه روستا فقط دیوارهای عریان خانه ها به جا مانده بودند.

در نهایت در سال 1972 دیوار حایل (پشت بند) منفجر شد و سیلی از رودخانه Homem روستای ویلارینهو دافورنا را برای همیهش به کان خود کشید. از قضا عواملی که باعث شدند روستای ویلارینهو دافورنا هنوز هم فراموش نگردد، ساخت شد پ جاری شدن سیل در روستا بود.

امروزه زمانی که خشکی طولانی مدتی در این منطقه اتفاق می افتد، گردشگران زیادی به سواحل دریاچه این سد می فرایند تا تماشاگر روستایی باشند که سر از آب در می آورد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1913

به "طراح نمای ویلای دوبلکس: ویلارینهو دافورنا، روستای رومی غرق شده؛ پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراح نمای ویلای دوبلکس: ویلارینهو دافورنا، روستای رومی غرق شده؛ پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید