قدیمی ترین عبادتگاه زرتشتیان اینجاست

به گزارش مجله پیکورو، بنای آجری رنگ با در چوبی کنده کاری شده پیش چشمانمان نقش می بندد. یکی از لنگه های در که باز می گردد، ساختمانی با نمای سنگ سفید و کنگره ای در بالای دیوار و شش ستون که در جلوی در ورودی آن زیر طاقی قرار گرفته اند. اینجا قدیمی ترین عبادتگاه زرتشتیان در تهران، آتشکده و نیایشگاه آدریان از دوره قاجار است.

قدیمی ترین عبادتگاه زرتشتیان اینجاست

خبرنگاران - ثریا روزبهانی: هربخش این آتشکده در خیابان میرزا کوچک خان جاذبه و زیبایی خاص خودش را دارد. سر ستون هایی سنگی که هر کدام چهار سر گاو دارند و گویی تمام وزن این ساختمان را به دوش می کشند. معبد آدریان در سال 1293 به وسیله ارباب کیخسرو شاهرخ رییس انجمن وقت زرتشتیان تهران بنا شد و ساخت آن حدود3سال طول کشید. ارباب کیخسرو در یادداشت های خود درباره دلیل ساخت این آتشکده نوشته است: به آن اندیشه افتادم که برای جماعت عبادتگاهی ضروری است، زیرا در تهران برای جماعت نزدیک به 500 تن که بیشتر پیشه بازرگانی و کشاورزی داشتند، هیچ عبادتگاهی وجود ندارد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید.

او برای ساخت نیایشگاه تهران از بهرامجی بیکاجی یکی از زرتشتیان بمبئی درخواست یاری کرد و خیلی زود ساخت آتشکده آدریان بر روی اراضی انجمن زرتشتیان تهران شروع شد؛ اما در طول ساخت به دلیل وجود اختلاف با زرتشتیان بمبئی و قطع شدن یاری های آن ها در کار وقفه افتاد و عمارت بی سقف و ناتمام ماند.

خاتمه زرتشتیان تهران، یزد، کرمان، شیراز و کاشان یاری کردند تا ساخت بنای آدریان به خاتمه برسد. پس از ساخته شدن بنا آدریان موبد اردشیر رستم رستمی، موبد بهرام رشید شید و موبد هرمزدیار بهرام سروش مامور شدند که آذر یا آتش بزرگ را از یزد به تهران بیاورند. مجمر آذر بوسیله یکی از موبدان که دو نفر دیگر او را همراهی می کردند سوار بر قاطر ساعت 9 بامداد از دروازه یزد به سوی تهران حرکت کرد.قافله پس از بیست و پنج روز به دروازه شاه عبدالعظیم (ع) تهران رسید.این عبادتگاه هزار و 300متر مساحت داشته که بیش از 200متر از این مساحت به آتشکده و نیایشگاه اختصاص دارد. نام آتشکده آدریان در لیست آثار ملی به شماره 7442 در 12 فوریه 2001 ثبت شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2179

به "قدیمی ترین عبادتگاه زرتشتیان اینجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین عبادتگاه زرتشتیان اینجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید