علل رنگ های مختلف لکه های روی دندان بچه ها

به گزارش مجله پیکورو، تهران (پانا) - رژیم غذایی و استفاده از بعضی داروها تنها دو مورد از عواملی است که باعث تغییر رنگ دندان نوزادان و بچه ها می گردد، البته راه هایی برای جلوگیری و درمان تغییر رنگ دندان کودک وجود دارد.

علل رنگ های مختلف لکه های روی دندان بچه ها

به گزارش نمناک، چندین عامل مستعد می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها گردد. هر رنگ از لکه ها می تواند نتیجه عوامل یا شرایط فردی باشد.

1. لکه های زرد یا نارنجی رنگ :

این نوع لکه ها معمولاً هنگامی ظاهر می گردد که پلاک روی لثه، مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که کودک مصرف می نماید را جذب کند. مسواک زدن مناسب می تواند فرد را از شر آن ها خلاص کند. بهتر است از دادن غذا و نوشیدنی با اندازه زیادی رنگ غذایی اضافه شده خودداری کنید. اگر نمی توانید خودتان لکه ها را مدیریت کنید، از یک دندان پزشک مشاوره بخواهید.

2. لکه های سیاه یا لکه های تیره :

این نوع رنگ از لکه رایج ترین لکه ها در دندان نوزادان می باشد. اگر کودک مکمل های آهن مصرف می نماید می تواند سبب ایجاد لکه های سیاه گردد. لکه های سیاه ممکن است به علت فاسد شدن خمیر دندان، در صورت افتادن یا جراحت ظاهر گردد.

3. لکه های سفید، قهوه ای یا ترکیب چنین رنگ هایی :

این نوع لکه ها ممکن است نشانه ای از فلوروز باشد و زمانی اتفاق می افتد که کودک نوپا از مقادیر زیادی خمیردندان فلوریداسیون یا خمیردندان های فلوراییده استفاده کند. حتی ممکن است با نوشیدن آب دارای فلوراید زیادی نیز رخ دهد. از خمیردندان با غلظت کم فلوراید برای کودک خود بهره ببرید تا زمانی که او یاد بگیرد تف کند و خمیر دندان را نبلعد. بعلاوه در صورتی که آب آشامیدنی منطقه شما دارای فلوراید بالایی است منابع آب جایگزین در نظر بگیرید.

اگر تغییر رنگ دندان کودک به علت غذای خاصی (مانند چغندر یا انواع توت ها) باشد، امری موقت خواهد بود. با این حال، اگر تغییر رنگ عمیق به نظر می رسد و به مسئله ای شک دارید، به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2052

به "علل رنگ های مختلف لکه های روی دندان بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل رنگ های مختلف لکه های روی دندان بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید