زباله هایی که هرگز نباید در طبیعت رها شوند

به گزارش مجله پیکورو، با این که بعضی از زباله ها آرام آرام در طبیعت تجزیه می شوند، بعضی دیگر نه تنها تجزیه نمی شوند، اثرات مخربی هم به طبیعت وارد می نمایند. برای نجات طبیعت باید تا دیر نشده هرکس از خودش آغاز کند! چراکه نجات محیط زیست، نجات انسان است و طبیعت زباله دان ما نیست.

زباله هایی که هرگز نباید در طبیعت رها شوند

آیا می دانید زباله هایی که در طبیعت رها می کنیم چقدر زمان برای تجزیه شدن احتیاج دارند؟ به جدول زیر نگاهی بیندازید.

مضرات ریختن زباله در طبیعت

پسماند غذاها در محیط زیست، علاوه بر این که چهره طبیعت را زشت می نماید، جولانگاه انواع حشرات و جوندگان می گردد که باعث شیوع بیماری های عفونی هستند.

بیشترین زباله های ریخته شده در طبیعت، پسماند غذا، پوست میوه و ضایعات استخوان گوشت و مرغ و ماهی است. اگرچه این زباله ها مثل پلاستیک ها زمان زیادی برای تجزیه احتیاج ندارند، انباشت این زباله ها در محیط های طبیعی مثل جنگل ها، هم در پوشش های گیاهی تأثیر می گذارد و هم باعث آلوده شدن محیط اطراف می گردد.

از انباشت زباله ها در طبیعت شیرابه ای به وجود می آید که اگر به درون زمین نفوذ کند، سفره آب های زیرزمینی و چاه ها را آلوده می نماید. این آب ها در صورتی که مستقیم به مصرف برسند و یا به وسیله محصولات کشاورزی و دامی وارد بدن شوند، انسان را مسموم می نمایند. زباله های ریخته شده در طبیعت، فاسد می شوند و بوی بدی هم فراوری می نمایند. یکی از گازهایی که زباله ها فراوری می نمایند، گاز متان است که قابل اشتعال است و ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی در محیط گردد. علاوه بر زباله های خانگی، ریختن ظروفیک بارمصرف در طبیعت ضربه مهلکی بر پیکر محیط زیست وارد می نماید.

همان طور که در تصویر دیدیم زباله هایی مثل انواع ظروف مصرفی پلاستیکی و یک بارمصرف و شیشه های نوشیدنی، به حدی دیر تجزیه می شوند که اثر آن ها تا سالیان سال در طبیعت باقی می ماند. این ظروف حتی قابلیت واکنش پذیری دارند که زندگی ما و دیگر گونه های جانوری را هم شدیداً تهدید می نمایند.

زباله ها تجزیه ناپذیر در طبیعت

- بردهای الکترونیکی در طبیعت بسیار دیر تجزیه می شوند. تجزیه یک کارت عابر بانک، ممکن است تا حدود هزار سال طول بکشد.

- زباله هایی که حاوی فلزات سنگینی مثل یون های کادمیُم، روی، مس و سرب هستند باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شوند. ریختن این زباله ها به رودخانه و دریاها علاوه بر بالا بردن سطح آب و خسارت به زمین های اطراف، جانداران آبزی را هم از بین می برد.

- از سوی دیگر فلزات سنگینی که وارد بدن ماهی ها می شوند، بعدها به وسیله غذا به مصرف ما انسان ها می رسند.

- کیسه های پلاستیکی که باد آن ها را همه جا پخش می نماید هم بیشتر از دریا سر درمی آورند. تعداد بسیار زیادی از ماهی ها به دلیل بلعیدن همین پلاستیک های بزرگ می میرند. گروه زیادی از سایر موجودات مثل مرغان دریایی با بلعیدن پلاستیک ها و پر شدن معده شان از گرسنگی می میرند. همچنین گاهی گروهی از پرندگان به محل انباشت زباله ها می آیند و از آن تغذیه می نمایند.

ریختن زباله، ایجاد آلودگی های آب وخاک و تخریب و برهم زدن طبیعت سلامت جامعه را به خطر می اندازد. برای تمیز کردن زباله ها از طبیعت باید هزینه زیادی گردد و تضمینی هم برای پاک سازی کامل آن نیست؛ پس بهتر است از همان اول زباله هایمان را در طبیعت رها نکنیم.

منبع: دیوار
انتشار: 7 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 176

به "زباله هایی که هرگز نباید در طبیعت رها شوند" امتیاز دهید

19 کاربر به "زباله هایی که هرگز نباید در طبیعت رها شوند" امتیاز داده اند | 3.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله هایی که هرگز نباید در طبیعت رها شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید