تپه های شنی آتاباسکا، بیابانی در کانادا که حرکت می نماید!

به گزارش مجله پیکورو، تپه های شنی آتاباسکا در کانادا

کانادا پر از جاذبه های طبیعی دلفریب است که همه جهان را هم بگردید نمونه تعدادی از آن ها را پیدا نمی کنید. در استان ساسکاچوان کانادا دریاچه ای زیبا هست که در قسمت سواحل جنوبی اش در امتداد دریاچه آتاباسکا حدود 100 کیلومتر تپه شنی قرار گرفته، تپه هایی که فعال ترین تپه های شنی کل جهان هستند. برخلاف بیشتر تپه های شنی جهان که مخصوص نواحی خشک و بی آب و علف هستند این تپه های شنی در وسط زمین های باتلاقی و جنگل بورئال قرار دارند و تبدیل به تپه های شنی منحصربفرد و عجایب زمین شناسی شده اند. این تپه ها در بیش از 30 هزار هکتار پراکنده شده اند و به خاطر اکوسیستم غیر طبیعی شان گیاهان استثنائی و متنوعی هم دارند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا از تپه های شنی آتاباسکا بیشتر بدانید.

تپه های شنی آتاباسکا، بیابانی در کانادا که حرکت می نماید!

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

مطمئنا اسم تپه های شنی شما را یاد زمین های خشک و بی آب و علف می اندازد اما ویژگی خاص این تپه های کانادا این است که در زمین های بیابانی نیستند و همین موضوع آن را عجیب و منحصربفرد نموده است. ویژگی های خاص جغرافیایی این منطقه در هزاران سال قبل باعث شکل گیری این جاذبه های تماشایی و دیدنی شده است. این تپه های شنی حدود 8 تا 9 هزار سال پیش در انتهای آخرین دوره یخبندان به وجود آمدند. در آن زمان با آب شدن صفحات یخی، جریانی از آب به راه می افتد که مقادیر قبل توجهی از شن ها، لجن ها و رسوبات را از سنگ ماسه ها می شست و به دریاچه آتاباسکا می ریخت. البته در آن زمان دریاچه به این اندازه که امروز می بینید نبود و عمق آن بسیار بیشتر از الان بود. سال ها بعد دریاچه عقب نشینی کرد و رسوبات ماسه ای زیادی در ساحل دریاچه نمایان شدند. حالا نوبت باد بود که هنرنمایی اش را پیاده کند و این ماسه ها را به شکل هایی که امروز می بینیم تبدیل کند. این روند آنقدر ادامه پیدا کرد تا کل آن ماسه ها به شکل تپه های شنی در آمدند و حتی تا جنگل های اطراف هم کشیده شدند.

در اینجا باد و شن دست به دست هم داده اند تا بیابان آلبرتا را شکل بدهند البته نه بیابانی معمولی بلکه بیابانی که ویژگی خاصش این است که حرکت می نماید! این بیابان هر سال 1/5 متر جابجا می شود به طوری که این تپه های قدرتمند در اثر جابجایی، جنگل ها را می پوشانند، دریاچه را پر می نمایند و دشت بیابانی خشک و بی آب و علفی را بر جای می گذارند. اگر عاشق طبیعت گردی و ماجراجویی هستید اینجا یکی از بهترین مکان هاست چون تپه های شنی، چشم اندازهای جنگلی اطراف، دریاچه ها و باتلاق ها با هم بهشتی را برای ماجراجویان به وجود آورده اند.

تپه های شنی آتاباسکا در بالای ناحیه ای به سام سپر کانادا قرار دارند، ناحیه ای بزرگ از سنگ های دوره پرکامبرین است که هسته اولیه زمین شناسی قاره آمریکای شمالی را شکل داده اند. این سنگ ها نیمی از کشور کانادا را فرا گرفته اند و حتی تا سواحل شمالی آمریکا هم گسترش پیدا نموده اند. این سنگ ها در بین قدیمی ترین سنگ های زمین هستند که قدمتشان به 2.5 تا 4.2 میلیارد سال قبل برمی شود. در ناحیه ای که این تپه های شنی قرار دارند این سنگ با یک لایه از خاک که حدود 20 متر ضخامت دارد پوشیده شده است. در نواحی جنوبی این تپه ها به منطقه ای کاملا شن و ماسه ای می رسید که سفره آب زیرزمینی بزرگی دارد که تاثیر زیادی بر روی حیات گیاهان و توسعه این تپه ها گذاشته است. این تپه های شنی چشم اندازی خارق العاده را به وجود آورده اند و با 30 متر ارتفاع، اکوسیستم منحصربفردی دارند به طوری که بر روی آن ها گیاهانی نادر و بومی پرورش پیدا می نمایند. در واقع تپه ها زیستگاه بیش از 300 گونه گیاهی است که حدود 30 گونه از آن ها کمیاب و 10 گونه از آن ها هم بومی کانادا هستند و در هیچ جای دیگر جهان پیدا نمی شوند.

از دهه 1990 تا به حال در این محل یک پارک اختصاصی در نظر گرفته شده تا از تپه ها و تعدادی از نواحی اطرافش محافظت شود. برای مراقبت از طبیعت شنماینده و حساس این محل پارک به سه منطقه مختلف تقسیم شده و هر کدام از این مناطق، دستورالعمل های خاص خودشان را دارند که بر اساس آن ها کمپینگ ها و فعالیت های بازدید نمایندگان انجام می شود. این دستورالعمل ها بسته به شرایط تغییر می نماید و برای اطلاع از آن ها باید به سراغ نگهبان پارک بروید. در این محل ماهی گیری از دریاچه مجاز اما کندن هر نوع گل و گیاهی غیر قانونی است. اگر خیال دارید که سفری به کانادا ترتیب دهید و این تپه ها را از نزدیک ببینید باید بدانید که دسترسی به این تپه ها اصلا کار آسانی نیست چون هیچ جاده ای ندارد و تنها راه رسیدن به آن استفاده از هواپیماهای آب نشین است. اگر عاشق بیابان گردی هستید رفتن به این ناحیه برایتان خیلی جذاب است فقط حواستان باشد چون این ناحیه بکر تر از آن است که امکانات خاصی داشته باشد پس حتما باید قبل از اینکه به این محل بروید به نگهبان محافظ پارک خبر بدهید. برای رفتن به این محل حتی می توانید با تورهای گردشگری راهی شوید اما اگر خیال دارید بدون یاری تورها راهی اینجا شوید باید کاملا مجهز باشید.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 305

به "تپه های شنی آتاباسکا، بیابانی در کانادا که حرکت می نماید!" امتیاز دهید

1 کاربر به "تپه های شنی آتاباسکا، بیابانی در کانادا که حرکت می نماید!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تپه های شنی آتاباسکا، بیابانی در کانادا که حرکت می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید