توسعه اکتشافات معدنی در دولت های یازدهم و دوازدهم

به گزارش مجله پیکورو، اکتشافات معدنی از اقدامات اساسی و زیربنایی برای توسعه بخش معدن به شمار می رود که در سال های گذشته، تقریبا به فراموشی سپرده شده بود و فعالیت کم رمقی در این بخش انجام می شد، اما در سال های 93 تا 96 حرکتی ارزشمند در این زمینه شکل گرفت که در دولت دوازدهم نیز تداوم یافت.

توسعه اکتشافات معدنی در دولت های یازدهم و دوازدهم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از ایرنا، برپایه داده های آماری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، میزان سرمایه گذاری اجرا شده ایمیدرو در بخش اکتشاف از سال 93 تا به امروز به بیش از 600 میلیارد تومان رسیده است.

غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در این باره می گوید: برپایه اقدام های ایمیدرو و شرکت های تابعه در حوزه اکتشاف، تا به امروز 900 محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است.

بنابر برنامه اولیه، ایمیدرو اجرای اکتشاف در گستره ای به مساحت 240 هزار کیلومتر مربع را در سال 93 به عنوان برنامه خود اعلام نمود که در اجرا به 250 هزار کیلومتر مربع رسید اما در سال 97 برنامه 400 هزار کیلومتر مربع جدید در این بخش تعریف شد. اکنون مساحت عملیات اکتشافات، حدود 700 هزار کیلومتر مربع اعلام شده است.

اکتشاف در بیش از 400 هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی

بنا به گفته خداداد غریب پور، ایمیدرو بیش از 400هزار کیلومتر مربع از برنامه اکتشاف خود را در مدت 2 سال گذشته عملیاتی کرد و در واقع از نیمه دوم سال 92 تا به امروز حدود 700 هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی توسط ایمیدرو و شرکت های زیرمجموعه اجرا شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: بالغ بر 50 هزار کیلومتر از 700 هزار کیلومتر عملیات اکتشاف، توسط کنسرسیومی از شرکت های خصوصی اجرا شده است.

تملک ایمیدرو بر 280 محدوده معدنی

رییس هیات عامل ایمیدرو به تازگی از تملک این سازمان بر 280 محدوده معدنی خبر داد و گفت: بقیه پهنه ها (پس از یکسال) برای واگذاری به بخش خصوصی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها قرار گرفته است.

وی گفت: اکنون از 280 محدوده ای که در اختیار ایمیدرو واقع شده است برای 80 محدوده پروانه اکتشاف صادر شده و از این 80 پروانه، 12 مورد به گواهی کشف تبدیل شده و به بخش خصوصی واگذار شده است.

غریب پور اعلام نمود: تا به امروز 460 هزار کیلومتر مربع از پهنه ها آزاد شده و 66 هزار کیلومتر مربع (از این پهنه ها) امسال به بخش خصوصی واگذار شده است.

رشد پروانه های اکتشاف

براساس آمارهای مربوط به صدور پروانه اکتشاف معدنی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 8.7 درصدی به رقم 475 فقره رسید.

جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که سال گذشته (1398) تعداد 437 فقره پروانه اکتشاف معدنی در 6 ماه ابتدایی صادر شده بود.

پیشگامی اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی در صدور پروانه اکتشاف

آمار مورد بررسی گویای آن است که استان های اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی هر یک با صدور 39 فقره پروانه اکتشاف در نیمه نخست امسال، نسبت به دیگر استان ها بالاترین سهم را به خود اختصاص دادند و فارس با 38 و سیستان وبلوچستان با 36 فقره در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

سال گذشته در 6 ماهه ابتدایی استان های کرمان، خراسان جنوبی و یزد به ترتیب با 53، 36 و 28 فقره پروانه اکتشاف، سهم بیشتری نسبت به دیگر استان ها داشتند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1319

به "توسعه اکتشافات معدنی در دولت های یازدهم و دوازدهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اکتشافات معدنی در دولت های یازدهم و دوازدهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید