تجربه جهانی حمایت از فراوری 10، کانادا چگونه جنگ مالی ترامپ را خنثی کرد؟

به گزارش مجله پیکورو، اقتصاد کانادا طی سالهای گذشته با جهش 26 رتبه ای در جهان روبرو شده که حمایت از فراوری داخل شاه کلید توسعه مالی این کشور بوده است. سیاست های حمایت از فراوری در کانادا را در این گزارش بخوانید.

تجربه جهانی حمایت از فراوری 10، کانادا چگونه جنگ مالی ترامپ را خنثی کرد؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، کانادا از جمله کشورهایی است که در سال های اخیر با رویکرد تقویت فراوری داخلی و کمک به کارآفرینان در این کشور توانسته است صندلی یازدهم اقتصاد دنیا را از آن خود کند. در حالی که این کشور سال های قبل رتبه 37 اقتصاد دنیا را داشت.

وضع تعرفه برای مقابله با آمریکا

تقویت بخش فراوری در کانادا با استفاده از ابزارهایی که در آن اغلب کارآفرینان مورد حمایت قرار می گیرند یکی از ماموریت های مهم دولت کاناداست. به عنوان مثال بعد از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بی تفاوت به پیمان نفتا اقدام به وضع تعرفه های بالا بر محصولات وارداتی از کانادا نمود، دولت این کشور گفت اجازه نمی دهد فراوری نماینده ها از این وضعیت صدمه ببینند و اقدامات حمایتی از فراوری نماینده ها را در دستور کار خود قرار داد و در اولین اقدام تعرفه واردات محصولات آمریکایی را 25 درصد افزایش داد و بر روی بعضی محصولات آمریکایی وارد شده به این کشور اقتصادیات سنگین وضع کرد.

اقتصاد دانش بنیان؛ راه چاره مقابله با یک بحران

دولت کانادا به اقتصاد دانش بنیان اهمیت زیادی می دهد، به همین دلیل حدود 11 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور به فناوری های بالا اختصاص دارد. این وضعیت باعث شده است که نیروی کار با مهارت بالا در این کشور اهمیت زیادی پیدا کند. مجموع این شرایط هم زمینه ای را ایجاد نموده است که در سال هایی که کشورهای اروپایی و آمریکا با بحران بیکاری و رکود روبرو بودند، کانادا پیروز شد 52 هزار شغل خود را از گزند این بحران نجات دهد. موضوع جالب توجه اینکه استان کبک در سال 2009 یعنی در اوج شرایط بحران کشورهای اروپایی و آمریکا از نظر قدرت اقتصادی با ژاپن و اسپانیا برابری می کرد.

در سال های اخیر هم کانادا به خاطر توجه به اقتصاد دانش بنیان توانسته است در زمینه ارتباطات راه دور، بیوتکنولوژی، صنایع هوافضا و صنایع دارویی به صندلی بالایی دست پیدا کند. همین وضعیت به نوبه خود سبب شده است که جمعیت انسانی شاغل در این بخش ها هر روز زیادتر شود.

6 رویکرد حمایت از فراوری

رویکرد کانادا برای حمایت از فراوری اغلب بر چندین محور راسخ است که شامل چند سیاست به این ترتیب می شود: سیاست های کاهش اقتصادیات ، وضع تعرفه واردات، فراهم کردن شرایط برای صادرات کالاهای کانادایی، افزایش آموزش مهارت های فراوری به کارآفرینان، پرداخت وام های تضمینی و حمایت از بخش فناوری های پیشرفته و تحقیق و توسعه؛

واردات دروازه ای برای صادرات

ارزش کالاهای وارداتی کانادا 484.8 میلیارد دلار است، که بخش اعظمی از آن را نفت، ماشین آلات، مواد شیمایی و برق تشکیل می دهد. سیاستگذاران اقتصادی کانادا به گونه ای برنامه ریزی کردند بخش عمده ای از واردات این کشور به حامل های انرژی و پیش احتیاجهای فراوری اختصاص پیدا کند. به این ترتیب چرخ کارخانه های فراوانی در کانادا به حرکت درآمده است و این کشور ورادات را در خدمت فراوری خود درآورده است.

از طرفی هم فراوریات در کانادا نگاه صادرات محور دارد، به این ترتیب بخش زیادی از کالاها و حامل های انرژی که به این کشور وارد می شوند پایه گذار صادرات کانادا هستند. مواد پتروشیمی، مواد پلاستیکی، فراورده های نفتی فراوری شده در کانادا و همچنین فراوری مواد اولیه مورد احتیاج کارخانه های خارجی تنها بخشی از صادرات این کشور را تشکیل می دهد که به واسطه آنها کانادا پیروز شده است الگوهای جدیدی در توسعه تجارت بین الملل ایجاد کند.

منابع طبیعی در خدمت فراوری

کانادا به خوبی پیروز شده است منابع طبیعی، کشاورزی و نفت و گاز را در خدمت فراوری محصولات داخلی کشورش در آورد. بخشی از درآمدهای این کشور از محل جنگل داری، معادن، کشاورزی و ماهیگیری تامین می شود. استفاده بهینه از منابع طبیعی در کانادا باعث شده است که جمعیت شاغل در این بخش ها زیاد شود و کانادا به جای پیگیری سیاست های خام فروشی با استفاده از منابع طبیعی و معادن خود ایجاد اشتغال می نماید.

تاسیس مرکزی برای حمایت از استارتاپ ها

کانادا را باید در زمره کشورهایی دانست که در مورد حمایت از کسب و کارهای نوپا (استارتاپ) کوشش زیادی نموده است. سیاستگذاران اقتصادی این کشور معتقدند باید از نوآوری حمایت کرد و فضای کسب و کار را مهیا کرد تا کارآفرینان بتوانند با حداکثر کوشش به اقتصاد این کشور کمک نمایند.

کانادا به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا یک مرکز ملی به اسم مرکز شتاب دهنده و رشد دهنده کسب وکار کانادا یا به اختصار CABIایجاد نموده که یک برنامه مشترک ملی بین مراکز رشد، شتاب دهنده ها و دولت کانادا با هدف افزایش نوآوری به وسیله رشد کسب وکارها است. مأموریت این مرکز هم در وهله اول بهبود عملکرد مراکز رشد و گسترش کسب و کارها است. در بعد دیگر این مرکز به بخش هایی که وظیفه آنها ایجاد شتاب در برنامه های کسب و کار است کمک می نماید. این مرکز به کمک برنامه هایی که دارد دانش و مهارت متخصصان را افزایش می دهد و فهم بهتری از نقش شتاب دهنده ها و مراکز رشد در توسعه اقتصادی کانادا در افکار عمومی ایجاد می نماید.

در برنامه هایی که مرکز شتاب دهنده و رشد دهنده کسب وکار کانادا برای خود تعریف نموده است تهیه منابع لازم برای اعضای CABI برای توسعه و فراوری مراکز رشد و شتاب دهنده ها، به اشتراک گذاری و منتقل کردن توسعه های پیروز و افزایش آگاهی و حمایت آموزش طراحی مرکز رشد و شتاب دهنده دیده می شود.

مشاوره و حمایت اقتصادی از کارآفرینان

از دیگر برنامه های کانادا برای حمایت از کارآفرینان در کانادا می توان به راه اندازی یک مرکز ارائه حمایت های اقتصادی، خدمات تخصصی و امکانات برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در کانادا اشاره نمود. در این برنامه به کارآفرینان و صاحبان ایده های نو خدمات مشاوره تخصصی به صورت رایگان ارائه می شود. مشاورانی که در اجرای این طرح نقش آفرینی می نمایند اغلب از افرادی هستند که در صنعت فعال بودند و از دانش و تجربه کافی برای راهنمایی افراد کارآفرین برخوردارند. همین افراد کارآفرینان صنعت را به سمت دریافت منابع اختصاصی و کسب حمایت از دولت راهنمایی می نمایند.

فرایند مشاوره به کارآفرینان در برنامه یاد شده به این صورت است که بعد از تماس کارآفرین با مراکز اجرای این برنامه، یک مشاور کسب و کار اعزام می شود تا مصاحبه ای با صاحب شغل انجام دهد و از ایده او پرس و جو کند. بعد از آن ارائه خدمات مشاوره شروع می شود و بر اساس اطلاعاتی که صاحب شغل به مشاورش داده است، بیشترین نحوه حمایت برای توسعه محصولاتش به او داده می شود. خدمات مشاوره این برنامه امکان عقد قرارداد برای فرد کارآفرین با همکارانش را نیز تسهیل می نماید.

کوشش برای ترغیب سرمایه گذاران به مهاجرت

دولت کانادا با استفاده از تاسیس مراکزی به نام انکوباتور، کوشش می نماید بودجه مورد احتیاج برای فعایت کارآفرینان را تامین کند. یک گزارش تایید می نماید کانادا با این اقدام حمایتی از کارآفرینان مقام اول دنیا را دارد. دولت به خوبی دریافته است که برای دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش فقر می بایست از کارآفرینی حمایت کند. این کشور به منظور جذب کارآفرینان برنامه های گسترده ای در سایر کشورها به اجرا درآورده است و کوشش می نماید با پرداخت تهسیلات و به رخ کشیدن جذابیت های این کشور سرمایه گذاران و کارآفرینان را به مهاجرت ترغیب کند.

کانادا برای حمایت از فراوری خود راهبردی را تدوین نموده است که کارآفرینان با کمترین ریسک روبرو شوند و دولت در جهت کمک به استفاده بهینه از منابع مورد احتیاج برای فراوری خطرپذیری بالایی را نشان می دهد.

اقتصادی رقابتی راه چاره دیگر مقابله با آمریکا

این کشور شرایطی را فراهم نموده است که در آن فعالیت های اقتصادی رقابتی انجام می شود. این موضوع هم برای عدم استحاله اقتصاد کانادا در نظام اقتصادی ایالت متحده آمریکا اجرا شده است. رقابتی شده هسته مرکزی راهبرد کلی توسعه اقتصاد کانادا را تشکیل می دهد. با این حال همان طور که در این گزارش اشاره شد به وجود آوردن شرایط رقابت اقتصادی در کانادا به این معنی نیست که صاحبان مشاغل از حمایت دولت برخوردار نمی شوند، بلکه رقابتی شدن اقتصاد کانادا به پویایی این کشور کمک نموده است و در تمام شهرهای کانادا صاحبان مشاغل برای بهتر شدن شرایط اقتصادی بنگاه شان کوشش می نمایند.

به منظور ایجاد شرایط رقابتی در اقتصاد کانادا سه راهبرد مدنظر گرفته شده است. اول اینکه فضای اقتصادی سالم، شفاف و مبتنی بر افزایش کارآمدی بازارها به کمک دولت بوجود آمده است. بعد از آن سیاستگذاران اقتصادی شرایطی را فراهم نموده اند تا کانادا به توسعه علمی-فنی دست پیدا کند. بر همین اساس به صنایع دانش بنیان که ارزش افزوده زیادی ایجاد می نمایند بهای زیادی داده شده است، که از جمله آنها می توان توجه دولت به صنایع مبتنی بر فناوری اطلاعات یا زیست فناوری ها اشاره نمود. سومین راهبرد برای دسترسی به توسعه در کانادا می توان به ترویج توسعه کارآفرینی به منظور تجاری سازی دستاوردهای علمی و فنی اشاره نمود.

نکته قابل توجه در پیگیری سه راهبرد بالا در کانادا این است که دولت به تنهایی اجرا نماینده این راهبردها نیست. بلکه بخش خصوصی هم در دستیابی به توسعه نقش آفرینی نموده است. به این منظور هم مجمعی مشترک از اعضای دولت و بخش خصوصی بوجود آمده است به نام مجمع صنعت؛ کلیه سیاستها و برنامه های توسعه و از آن جمله سیاستهای توسعه کارآفرینی توسط این مجمع هماهنگ شده و توسط هر یک از اعضاء مسئول به اجرا گذاشته می شود.

اجرای اصلاحات برای توسعه کارآفرینی

نکته قابل توجه دیگر در توسعه راهبرد کارآفرینی در کانادا این است که چنین راهبردی در سطوح فدرال، منطقه ای و ایالتی به اجرا در می آید. بنابراین متناسب با وسعت هر سطح و احتیاجهای آن بخش راهبردهای گوناگون تعریف شده است. همین روند هم سبب شده است که کانادا به عنوان یک الگوی پیروز برای سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مطرح شود.

راهبردهای توسعه کارآفرینی در کانادا بر چند محور راسخ است که شامل این موارد می شود: اصلاحات فرهنگی برای افزایش ارزشگذاری اجتماعی کارآفرینی، اصلاحات ساختاری و تغییر در قوانین برای تسهیل فرایند کارآفرینی، حمایت اقتصادی ـ فنی ـ اطلاعاتی و مدیریتی جهت تجهیز منابع برای کارآفرینان، اجرای برنامه های انگیزشی در رسانه های عمومی برای ترغیب افراد به کارآفرینی، توسعه نظام آموزشی برای بهتر شدن شرایط کارآفرینان و تربیت افراد برای بدست آوردن روحیه کارآفرینی؛

کانادا برای اینکه اقتصادش رقابت پذیر شود شرایطی را فراهم کرد تا در آن شرکت های مختلف به راحتی متولد شوند و به فعالیت مشغول شوند. به همین منظور هم در گام اول اصلاحاتی ساختاری در قوانین ثبت شرکت ها بوجود آورد. این اصلاحات به طور عمده شامل اصلاح قوانین، مقررات و چارچوب های حقوقی حاکم بر این کشور است تا بعد از آن تاسیس یک بنگاه کسب و کار تسهیل شود. بر همین اساس مقررات ثبت و تاسیس یک شرکت و مشخص ماهیت حقوقی و روابط موسسان، قانون اقتصادیات، قانون کار و قوانین رقابت مدنظر نهاده شد.

کشف احتیاجهای کارآفرینان

هدف از اجرای اصلاحات ساختاری در کانادا در نهایت این بود تا چارچوب های حقوقی و قانونی بوجود آمده با احتیاجها و ضرورت های توسعه کارآفرینی منطبق شود. بر همین اساس هم دولت با هدف کمک به کسب و کارهای در حال رشد و نوآور کوشش کرد بار زیادی را از دوش آنها بردارد.

یکی از خدمات دولت در راستای همین اصلاحات ساختاری ایجاد مراکز خدماتی است که به عنوان اولین ایستگاه مراجعه کارآفرینان شناخته می شود تا در آن مشاوره های فنی، حقوقی و تجاری دریافت نمایند. همین ایستگاه ها به کارآفرینان آموزش و مشاوره اقتصادی می دهند و در حمایت های اقتصادی- اعتباری به کارآفرینان کمک می نمایند.

حمایت از بیکاران جویای کار

دولت کانادا در راستای تکمیل حمایت های خود از فعالان فراوری و کارآفرینان بعد از مراکز اولیه، مراکز تخصصی تری را هم ایجاد نموده است که خدمات تخصصی به افراد می دهند. در این بخش علاوه بر فعالان اقتصادی همچون صادرنمایندگان اقشار مختلف جامعه همچون جوانان، بیکاران، بازنشستگان و حتی زنان نیز از چتر حمایتی این مراکز بهره مند هستند و این مراکز متعهد هستند به افراد خدمات مشاوره ای بدهند، البته مشروط به اینکه افراد هدفشان کارکردن وکوشش باشد.

پرداخت وام های جذاب

یکی از جذابترین خدمات مراکز دولتی حمایت از کارآفرینان ایجاد شرایطی است تا صاحب یک شغل بتواند از حمایت های اقتصادی- اعتباری بهره مند شوند. در این خصوص در وهله اول کوشش دولت به این شکل متمرکز می شود که افراد توانایی بهره برداری از منابع و فرصت های اقتصادی را بدست آورند. در گام بعد هم پرداخت وام یا اعتبار به کارآفرینان از بانک ها و موسسات تجاری است، که در این بخش هم ممکن است کارآفرینان مشمول امتیازهایی در بازپرداخت شوند.

چند خدمت دولت به کارآفرینان

یکی دیگر از خدمات دولت به کارآفرینان در کانادا اجرای برنامه هایی است تا اطلاع رسانی به صاحبان مشاغل به درستی انجام شود و احتیاجهای آنها برآورده شود. در این خصوص وزارت صنایع کانادا یک سایت اینترنتی راه اندازی نموده است که به عنوان یک بانک اطلاعاتی جامع طیف وسیعی از اطلاعات تجاری، فنی و مدیریتی را در اختیار کارآفرینان قرار می دهد.

در مورد ارائه اطلاعات درست و کارآمد به صاحبان مشاغل، موسسه آمار کانادا هم موظف است تا به عنوان یک عضو مجمع صنعت داده های آماری لازم برای بنگاه ها و واحدهای کسب و کار ارائه کند.

وزارت خارجه کانادا هم در زمینه جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی نقش شاخصی ایفا می نماید. این وزارت خانه در مراکز تجارت بین المللی که در هر استان این کشور راه اندازی شده است به عنوان پلی میان بازرگانان کانادایی و افراد کارآفرین در سراسر دنیا فعالیت می نماید.

مجموع شرایط حمایتی که دولت کانادا و بخش خصوصی در مجمع صنعت از فعالان اقتصادی و کسب و کارهای کوچک انجام داده اند باعث شده است که 43 درصد از سهم اقتصاد کانادا از آن همین واحدهای کسب و کار کوچک باشد. همچنین 50 درصد مشاغل این کشور توسط همین بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد می شود.

تاسیس بانکی برای توسعه کسب و کار

دولت به منظور حمایت هدفمند از کارآفرینان کانادایی بانکی را با 80 شعبه در سراسر این کشور با نام بانک توسعه کسب و کارهای کانادا تاسیس نموده است. وظیفه اصلی این بانک حمایت اقتصادی از افرادی است که به صورت بالقوه و بالفعل توان ایجاد یک کسب و کار را دارند.

بانک توسعه کسب و کارها در دو شکل عمده پرداخت وام انجام می دهد. در شکل اول پرداخت وام های بدون بهره به کارآفرینان جوان انجام می شود. در این حالت دانش آموزان و دانشجویان حتی می توانند برای فصل تعطیلات مدارس و دانشگاه ها نیز وام های بدون بهره دریافت نمایند و یک کسب و کار فصلی یا دائم را راه اندازی نمایند.

شکل دیگر پرداخت وام بانک توسعه کسب و کارهای کانادا به کارآفرینانی اختصاص دارد که در زمان تسلیم درخواست وام خود شرکتی را به تازگی تاسیس نموده اند. حالت دیگر پرداخت وام نیز به شرکت هایی تعلق می گیرد که مرحله رشد خود را سپری می نمایند و احتیاج دارند تا به جهت توانمند شدن آنها تامین سرمایه شوند.

تحلیل شخصیت روحیه کارآفرینان

از ویژگی های جالب توجه این بانک در مورد پرداخت تسهیلات به تمام متقاضیان دریافت وام این است که مشتریانش را به لحاظ روانشناسی تحلیل شخصیت می نماید، تا به این ترتیب متناسب با توانایی آنها پیرامون روحیه کارآفرینی تسهیلات دریافت نمایند و در بازه های زمانی بعد از دریافت وام مشاوره های اقتصادی دریافت نمایند. همچنین بانک مورد مطالعه در برنامه های انگیزشی همچون تشویق کارآفرینان برجسته در جامعه نیز مشارکت دارد و بخشی از جوایز مسابقات معرفی کارآفرینان برتر کانادا را تأمین می نماید.

در کانادا علاوه بر اینکه بانک توسعه کسب و کار وظیفه دارد به عنوان بازوی دولت به صاحبان کسب و کار کمک کند. یک بانک تخصصی هم ایجاد شده است که به فعالان اقتصادی که می توانند صادرات انجام دهند، تسهیلات پرداخت می نماید. بانک توسعه صادرات کانادا همچنین به صادرنمایندگان درجهت ارزیابی بازارهای هدف و نیز مدیریت شرایط پیچیده و پرریسک بازارها کمک رسانده و به عنوان پوشش دهنده ریسک صادرات عمل می نماید.

شرایطی شفاف برای قرارداد دولت با بنگاه ها

از جمله اقدامات حمایتی دیگر دولت از کسب و کارهای کوچک برنامه ریزی برای به ثمر رسیدن 7 هزار قرارداد دولتی با صاحبان کسب و کارهای کوچک به ارزش 8 میلیارد دلار در سال است. در کنار این برنامه دولت با راه اندازی دو سامانه مناقصات الکترونیکی و مرکز اطلاع رسانی قراردادهای دولتی کوشش نموده است اقدامات حمایتی دولت از کسب و کارهای مختلف با شفافیت اجرا شود.

دولت به منظور حمایت از واحدهای صنعتی علاوه بر اینکه خودش در مجمع صنعت عضو است و سهم بالایی دارد. نقش شاخصی در ارائه خدمات مشاوره فنی و مدیریتی ایفا می نماید. در این خصوص شبکه ای موسوم به مشاوران فن آوری صنعتی ایجاد شده است که اکثر سازمان ها و نهادهای حاضر در مجمع صنعت در آن به فعالیت می پردازند. این شبکه با 250 شعبه در سراسر این کشور و دارا بودن 140 مشاور فنی در سازمان های مختلف به صاحبان مشاغل کمک می نمایند.

افزایش سهم بنگاه های کوچک و متوسط

نتایج یک تحقیقات رسمی موسسه توسعه آتلانتیک از شرایط همین منطقه یعنی آتلانتیک و کانادا نشان می دهد برنامه های توسعه کارآفرینی که از سال 1989 در منطقه فوق اجرایی شده است باعث رشد و توسعه اقتصادی بسکمک برای کانادا شده است. در حالی که پیش از آن اقتصاد این منطقه بر اساس سیاست های خام فروشی راسخ بوده است و زندگی شهروندان در این ناحیه متکی بر فعالیت های ساده کشاورزی و ماهیگیری بوده است.

کانادا برای اینکه بتواند به توسعه کسب و کارها بپردازد زمان 12 ساله ای را صرف کرد. بعد از آن توفیق این کشور در توسعه بنگاه های کوچک و متوسط شرایطی را ایجاد کرد که سهم این بنگاه ها در ایجاد اشتغال شاخص شد. به طور تقریبی 25 درصد از بنگاه های کوچک و متوسط در کانادا به فعالیت فراوریی مشغول هستند و باقی آنها نیز در زمینه خدمات فعال هستند. این گستردگی فعالیتی بنگاه ها سبب شد بیش از 60 درصد از جمعیت شاغل کانادایی در همین بنگاه ها مشغول به فعالیت شوند.

نقش تحقیقات در جهت دهی فعالیت بنگاه ها

دولت کانادا در این کشور شرایطی را فراهم نموده است تا در توسعه کسب و کارها، دانشگاه ها نیز سهم خود را ایفا نمایند. به این منظور شورای تحقیقات ملی به عنوان بازوی دولت این کشور به کمک دانشگاه ها تحقیقات هدفمندی انجام می دهد و توصیه های استراتژیکی را انجام می دهد. در این خصوص سایت اطلاعاتی وزارت صنایع کانادا به معتبرترین منبع برای صاحبان و سهام داران بنگاه های صنعتی و خدماتی تبدیل شده است.

همچنین یک شرکت کانادایی دولتی در هر فصل موظف است نمایشگاهی راه اندازی کند که در آن اطلاعات مورد احتیاج به بنگاه های کوچک و متوسط منتقل می شود. تا آنها بتوانند احتیاجهای خود برای ورود به بازارهای خارجی را شناسایی و مرتفع نمایند.

یکی از فعالیت هایی که در کانادا به منظور حمایت از فراوری انجام می شود اقداماتی در مورد گسترش شبکه تکنولوژی و برنامه تسهیل تحقیقات صنعتی است. شورای تحقیقات ملی کانادا با این دو برنامه همکاری هایی را با بنگاه های اقتصادی انجام می دهد تا فرایند فراوری آنها تنظیم شود. این برنامه ها به وسیله 16 موسسه تحقیقاتی و 4 موسسه مطالعاتی انجام می شود. این گونه موسسات در حوزه های تخصصی مانند کمک به سیاستها و روشهای اقتصادیاتی، برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی، توسعه صادرات و سایر خدمات تخصصی ارائه می دهند.

توسعه کسب و کار برنامه ای استراتژیک

توسعه کسب وکار کوچک و متوسط (SMEs) در کانادا همیشه موضوع استراتژیک خود را در برنامه های کلان توسعه اقتصادی دولت کانادا داشته است. این اولویت بویژه در دهه اخیر به شکلی نظام یافته در حوزه های تحقیقاتی، آموزشی، سیاستگذاری و اجرایی موردتاکید دولت فدرال و مقامات استانی کانادا نهاده شده و در ایجاد و تقویت موسسات، نهادها و برنامه های حمایتی تبلور یافته است.

قانون تامین منابع اقتصادی بنگاه های کوچک یکی دیگر از اقدامات دولت به منظور حمایت از فعالان این بخش است. به این منظور دولت وام بانکها، موسسات اعتباری وسایر موسسات فعال و معتبر اقتصادی را به صاحبان کسب و کار کوچک تضمین می نماید. براین اساس خرید یا بازسازی ماشین آلات، ابنیه و یا تجهیز امکانات بنگاهها تا مرز 90 درصد و تا سقف 000ر250 دلار تامین اقتصادی می شود. در این سقف 15 درصد زیان احتاقتصادی توسط وام دهنده و 85 درصد بقیه توسط دولت جذب می شود. وام گیرنده به دولت در هنگام تقاضا 2 درصد مبلغ را پرداخت نموده و بالاترین نرخ بهره اعاقتصادی معادل بهترین نرخ متعارف بانکها به اضافه 3 درصد مشخص می شود. این نرخ شامل پرداخت سالیانه 25، 1 درصد به دولت بابت هزینه های اداری این امر نیز می شود که توسط موسسه اقتصادی پرداخت می شود.

صنعت پوشاک کانادا چگونه متحول شد؟

یکی از نمونه های جالب توجه برنامه های دولت برای حمایت از فراوریات در کانادا را می توان در صنعت پوشاک مشاهده کرد، که با کمک آن و حمایت از ایده های نوآورانه از جانب مدیران این صنعت، کانادایی ها توانستند اهمیت این بخش را که روزگاری به مرز ورشکستگی رسیده بود تا سرحد صنعت هوافضا افزایش دهند.

تقریبا 20 سال پیش صنعت پوشاک در کانادا سیر نزولی پیدا کرد. دنیای شدن و حرکت به سمت واردات بیشتر پوشاک سبب شد در مدت کوتاهی کارخانه های فراوریی لباس در شهر مونترال کانادا به تعطیلی کشیده شود. کارگران زیادی بیکار شدند و کارخانه های نیمه تعطیل هم از این شهر خارج شدند.

از نظر آماری طی مدت ده سال قریب به 40 هزار کارگر در صنعت پوشاک کانادا بیکار شدند. اما در همین مقطع زمانی شکل مدیریت صنعت پوشاک در کانادا تغییر پیدا کرد. به طوری که بخش هایی که به نیروی کار وابستگی داشتند به مناطق ارزان قیمت منتقل شدند و بخش های فکری و مشخص نماینده فراوری محصولات در مرکز باقی ماندند و سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دادند.

شرکت ها در شکل جدید به جای اینکه فقط به عنوان دوزنده لباس عمل نمایند برنامه هایی را اجرا کردند که بر فراوری، توزیع و طراحی لباس ها با ایده های جدید تمرکز داشت. بخشی از این شرکت ها به طور هم زمان بر طراحی، فراوری، بازاریابی و صادرات تمرکز کردند.

شرکت های فراوری پوشاک کانادایی با تمرکز بر طراحی لباس های جدید توانستند خود را سرپا نمایند. الیوت لیفسن، مدیر فدراسیون پوشاک کانادا می گوید در حال حاضر سالانه 400 نیروی جوان فارغ التحصیل دانشگاه ها جذب صنعت پوشاک می شوند تا در طراحی لباس های جدید فعالیت نمایند. مدیران صنعت پوشاک کانادا به کمک همین عوامل توانسته اند به تحقیق و توسعه در این صنعت بپردازند. این در حالی است که صنعت پوشاک کانادا همچون صنایع هوافضا و داروسازی اهمیت دارد.

آلن میلشتن که در مورد وضعیت صنعت پوشاک در کانادا گزارشی را تهیه نموده است می گوید این صنعت آماده شده است تا نیروی شاغل در آن افزایش پیدا کند. شرکت های فعال در این حوزه بسیار نسبت به رشد خود در آینده خوشبین هستند. مدیران این صنعت در پیش بینی های خود از شرایط بنگاه خود آمارهای رشد قابل توجهی پیش بینی می نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 362

به "تجربه جهانی حمایت از فراوری 10، کانادا چگونه جنگ مالی ترامپ را خنثی کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه جهانی حمایت از فراوری 10، کانادا چگونه جنگ مالی ترامپ را خنثی کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید