اعتراف کنید که اشتباه نموده اید، به همین سادگی!
به گزارش مجله پیکورو، هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید.

به گزارش، هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید. در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان می تواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد. نوع اشتباه خود را تشخیص دهید و خود را برای رویارویی با آن آماده کنید.
هر گاه اشتباهایی مرتکب شدید، خودتان را سرزنش نکنید. شاید کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. شاید این امر هم به خاطر آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفته اید اما در چنین مواردی حق ندارید، دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید.
به یاد داشته باشید، پذیرش اشتباه نشانه آن نیست که با شما هیچ گونه برخوردی نباید بگردد. پذیرش اشتباه شجاعت می خواهد که هر کس از عهده آن بر نمی آید.
شاید همین پذیرفتن اشتباه باعث گردد دقت تان را در انجام اموراتی که به شما محول شده، بالا ببرید. شما می توانید از اشتباهتان، درس عبرت بزرگی بگیرید تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنید.
به عنوان مثال، اگر پروژه ای در زمان مشخص به خاتمه نرسید و شما هم از پرسنل این پروژه باشید، شما می توانید کم کاری هایی که از خودتان سر زده را لحاظ کنید، به فکر محکوم کردن دیگران نباشید، حتی اگر آنها بخشی از این مشکل به وجود آمده باشند.
سعی کنید به محض اینکه اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن است، به زودی اتفاق ناخوشایندتری به خاطر اشتباهی که از شما سر زده، به وجود آید.
در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر مسائل اضافه نگردد. یادتان باشد هر چقدر شناسایی مشکل زودتر صورت گیرد، حل آن نیز کم هزینه تر خواهد بود اما اگر مسائل و اشتباهات روی هم انبار شوند، شاید دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید.
شما با یک اقدام فوری می توانید از بروز انواع مسائل پیشگیری کنید. نگذارید یک اشتباه باعث گردد تا کل سیستم به هم بریزد. پذیرش و رفع اشتباه در چنین شرایطی بسیار حیاتی است. یادتان نرود شما باید در مورد اشتباهی که از شما سر زده است، جوابگو باشید. هر چقدر مسائل به وجود آمده از اشتباهاتتان کمتر باشد، به نفع شما خواهد بود.
با این تفاسیر پذیرش اشتباه و عنوان کردن آن کاملا به نفع شما است. البته ممکن است، اشتباهی که از شما سر زده، آن چنان حیاتی نباشد. در چنین شرایطی اگر می توانید بدون آنکه به مجموعه کاری خود ضرر بزنید، مشکل را رفع کنید. نیازی نیست دیگران را از هر اشتباهی که از شما سر می زند، باخبر سازید.
پذیرش اشتباهی که انجام داده اید، نشانه آن است که شما قبول دارید که در انجام کار خود قصور نموده و دچار اشکال هستید.
پذیرش چنین امری گرچه سخت است اما نمونه ای از مسئولیت پذیری شما را نشان می دهد. چرا که هر شخصی چنین مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد.
وقتی که اعتراف می کنید، در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود، اشتباه نموده اید. ممکن است مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا ناراحت گردد.
در چنین شرایطی با توجه به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک می کنم، عصبی و ناراحت باشید. در حد امکان می توانم برای جبران این اشتباه، کوشش کنم.
چنین حرف هایی باعث می گردد، شخص مقابل کمی آرام گردد. البته این کار ممکن است، روی همه افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتما موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.
پذیرش پیامدهای هر اشتباهی ممکن است ترسناک باشد. به خصوص اگر از عواقب آن با خبر باشید. در چنین شرایطی اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با شجاعت تمام با چنین مسئله ای برخورد کنید.
این شرایط ممکن است، برای هر شخصی پیش بیاید. به یاد داشته باشید که شما تجربه این کار را از قبل داشته اید. سعی کنید یکپارچگی شخصیتی خود را در هر شرایطی حفظ کنید.
برخی از اشتباهات ممکن است به حدی جدی باشند که مجبور شوید کار خود را ازدست بدهید و یا تبعات خیلی سنگین تری را تجربه کنید. اما دلیل نمی گردد که یک عمر به خاطر یک اشتباه از خود و دیگران فراری باشید.
شاید وجود یکسری واکنش ها باعث گردد، مسیر زندگی تان تغییر کند اما فرار کردن از اشتباهی که از شما سر زده، نمی تواند ایده خوبی باشد.
شاید فرصت برای جبران اشتباهی که از شما سر زده، کم باشد. کمی واقع بین باشید و نگذارید که اشتباه شما باعث بروز انواع مسائل جدیدتری گردد.
مدیریت روی زمان و رفتارتان می تواند به یاری تان بیاید. مشورت دریافت از افراد دانا و با تجربه بی شک به سودتان خواهد بود. در هر محیطی که زندگی می کنید با افراد باتجربه و دانا در تعامل باشید.
وجود این گونه افراد می تواند، پشتوانه بسیار خوبی برای مجموعه کاری باشد.
دیده شده است، افرادی که دچار اشتباه می شوند، به خاطر استرس آن اشتباه دچار اشتباهات بزرگ تری می شوند.
از این رو وقتی اشتباهی مرتکب شدید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت ممکن چند نفس عمیق بکشید. وقتی آرامش تان حفظ شد، اقدامات مقتضی را انجام دهید.
به عنوان مثال، ممکن است در صورت بروز اشتباه عجله کنید و همین عجله کردن در پاره ای از اوقات کار را خراب تر نموده و مجموعه کاریتان را بیش از پیش متضرر کند.
سعی کنید در مورد کارهایی که به شما سپرده می گردد، با اشخاص خبره و یا دیگر همکاران مشورت کنید. شاید شما به فکر ابداع و یا آزمایش جدید در عملکرد کاری خود باشید.
قبل از انجام چنین گزینه هایی با همکاران خود صحبت کنید. شاید چنین روشی اصلا کاربردی نباشد و احتمال بروز اشتباه را چندین برابر افزایش دهد. این در حالی است که شما فکر می کنید، کارتان درست است.
سعی کنید هر کاری را طبق اصولی که از شما خواسته شده، انجام دهید. در پشت این درخواست ها و هدایت ها سال ها تجربه وجود دارد. تصور اینکه کاری که از شما خواسته شده، نتیجه سال ها تفکر افراد با تجربه است، شاید به شما یاری کند، هر کاری را آزمایش نکنید.
سعی کنید برای اینکه کار خود را بدون نقص انجام دهید و مرتکب اشتباه نشوید، از تجربه همکاران خود استفاده کنید. توجه داشته باشید، ندانستن خیلی بدتر از نپرسیدن است.
منبع:روزنامه آرمان
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان