15 نکته درباره ویتامین ث

به گزارش مجله پیکورو، 1- اسید اسکوربیک یا ویتامین C یکی از محبوب ترین و مشهورترین داروهایی است که افراد سالم و بیمار هر دو به یک مقدار از مصرف آن لذت می برند. 2- ویتامین C در گروه ویتامین ها قرار گرفته است و به شکل قرص های 100 و 250 میلی گرمی و قرص جوشان 1000 میلی گرمی، پودر 500 میلی گرمی و آمپول 500 میلی گرمی در

15 نکته درباره ویتامین ث

15 نکته درباره ویتامین ث

1- اسید اسکوربیک یا ویتامین C یکی از محبوب ترین و مشهورترین داروهایی است که افراد سالم و بیمار هر دو به یک اندازه از مصرف آن لذت می برند.

2- ویتامین C در گروه ویتامین ها واقع شده است و به شکل قرص های 100 و 250 میلی گرمی و قرص جوشان 1000 میلی گرمی، پودر 500 میلی گرمی و آمپول 500 میلی گرمی در داروخانه های کشور موجود است. اما قرص جوشان آن به ویژه در فصول سرد سال هوادار بیشتری پیدا می نماید.

3- ویتامین C، ویتامین محلول در آب است که از اجزای ضروری برای ساخت و نگهداری کلاژن و بافت محیطی بین سلولی است. مصرف این دارو سبب تقویت دستگاه ایمنی و افزایش سرعت بهبود زخم می گردد، بعلاوه از تشکیل نیتروزآمین ها و نیتروز اوره های سرطان زا جلوگیری می نماید.

4- اندازه مصرف این دارو بر اساس نوع بیماری مشخص می گردد. به طور مثال، در درمان بیماری اسکوروی روزانه 100 میلی گرم تا 2 گرم از راه خوراکی یا تزریقی مصرف می گردد یا در سوختگی های شدید روزانه 200 تا 500 میلی گرم از طریق پزشکان توصیه می گردد.

5- اسیداسکوربیک هم مانند داروهای دیگر عوارضی از خود نشان می دهد که اغلب دستگاه عصبی، پوست، گوارش و ادراری را درگیر می نماید. شایع ترین این علایم شامل سرگیجه، درد در محل تزریق، اسهال، سوزش سردل، افزایش دفع ادرار یا تخریب دندان ها با مصرف طولانی مدت قرص های جویدنی است.

6- افراد دچار کمبود آنزیم G6PD باید از مصرف زیاد این دارو بپرهیزند زیرا احتمال بروز کم خونی در این افراد با مصرف اسیداسکوربیک احتمال دارد.

7- ویتامین C تزریقی در معرض نور به تدریج تیره می گردد اما تغییر رنگ جزیی تاثیری در اثر درمانی آن ندارد.

8- ویتامین C تزریقی را می توان به صورت رقیق شده یا رقیق نشده استفاده کرد.

9- از محلول خوراکی ویتامین C می توان همراه غذا استفاده کرد.

10- قرص های جوشان این ویتامین را باید در یک لیوان آب حل و بلافاصله مصرف کرد.

11- ویتامین C را در ظروف غیرفلزی مقاوم در برابر هوا، دور از حرارت و نور خورشید در دمای 15 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

12- مصرف زیاد این دارو در دوران بارداری توصیه نمی گردد. بعلاوه سیگاری ها و افرادی که قرص ضدبارداری مصرف می نمایند، احتیاج به مصرف ویتامین بیشتری به صورت مکمل دارند.

13- درباره این ویتامین، مهم ترین توصیه ای که به خانواده ها گفته می گردد، این است که برای تامین ویتامین C لازم به منابع غذایی طبیعی توجه بیشتری نشان دهند تا دارو.

14- ویتامین C می تواند سبب افزایش توان جذب آهن گردد.

15- موارد مصرف ویتامین C در پیشگیری و درمان بیماری اسکوروی، یاری به درمان سوختگی های شدید، بهبود شکستگی یا زخم بیماری های مزمن است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1776

به "15 نکته درباره ویتامین ث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 نکته درباره ویتامین ث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید