کارایی و عمر فیلترهوای خودرو با نانوفناوری دوبرابر شد ، بومی سازی مواد اولیه با قیمتی بسیار پایین تر

به گزارش مجله پیکورو، یک شرکت دانش بنیان فیلترهایی فراوری نموده که با بهره گیری از فناوری نانو، ذرات خیلی ریز را تصفیه و هوای پاک تری را وارد محفظه احتراق خودرو می نماید.

کارایی و عمر فیلترهوای خودرو با نانوفناوری دوبرابر شد ، بومی سازی مواد اولیه با قیمتی بسیار پایین تر

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عطا اکبری مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو ساختار مهر آسا با بیان این که فیلترهای فراوری شده با استفاده از فناوری نانو، عملکرد بسیار بهتری نسبت به فیلترهای معمولی دارد، اضافه نمود: فیلتر هوا مسئولیت تنظیم اندازه هوای ورودی موتور و جذب آلودگی ها و ذرات هوا را بر عهده دارد که فیلتر هوای نانو پردو این مسئولیت ها را به خوبی انجام می دهد.

به دام افتادن کوچک ترین ذرات

فیلتر هوا یکی از عناصر سیستم تأمین سوخت خودرو به شمار میرود. فیلتر هوا در اتومبیل تأثیر اساسی دارد و بسیار لازم است و درصورتی که به موقع تعویض نگردد تنفس خودرو را دچار عواقب و مسائل خواهد نمود.

ذرات ریز معلق در هوا از فیلترهای معمولی عبور می نمایند اما در فیلترهای نانو از طریق نانو الیاف به دام میفتند. لایه نانو الیاف بر روی کاغذ فیلتر باعث می گردد که تمام ذرات ریز موجود در هوا در حد نانومتر در ورودی فیلتر گرفته گردد و عملیات تصفیه هوا به خوبی شکل گیرد. دوده که جزء کوچک ترین این ذرات است نیز از طریق این فیلتر به دام می افتد.

کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت

از دیگر مزایای این محصول می توان به اجازه عبور جریان هوای بهتر نسبت به فیلترهای معمولی، بهبود عملکرد موتور و افزایش قدرت آن، کاهش مصرف سوخت و بعلاوه کاهش آلودگی هوا اشاره نمود. معمولا فیلترهای معمولی بعد از 3500 کیلومتر باید تعویض شوند اما این محصول تا 8هزار کیلومتر به تعویض احتیاج ندارد.

این محصول قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی خود بوده و بعلاوه از نظر قیمت نیز بسیار پایین تر است. با فراوری این محصول در این شرکت برای 13 نفر به طور مستقیم و در حدود 40 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.

پیش تر مواد اولیه برای ساخت این محصول از کشور چین وارد می شد که با آغاز تحریم ها، کوشش هایی در داخل برای بومی سازی مواد اولیه صورت گرفت و از سال 98 به بعد با همکاری یک شرکت داخلی مواد اولیه در داخل کشور فراوری می گردد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانو ساختار مهر آسا با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار کارساز بوده است، اضافه نمود: این مجموعه با برگزاری نمایشگاه های مختلف و اقدامات گوناگون و بعلاوه حمایت های صندوق نوآوری که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، توانسته خدمات کارآمدی ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2026

به "کارایی و عمر فیلترهوای خودرو با نانوفناوری دوبرابر شد ، بومی سازی مواد اولیه با قیمتی بسیار پایین تر" امتیاز دهید

1 کاربر به "کارایی و عمر فیلترهوای خودرو با نانوفناوری دوبرابر شد ، بومی سازی مواد اولیه با قیمتی بسیار پایین تر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارایی و عمر فیلترهوای خودرو با نانوفناوری دوبرابر شد ، بومی سازی مواد اولیه با قیمتی بسیار پایین تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید