ناسا کاوشگر لوسی را برای بررسی سیارک های مشتری به فضا می فرستد

به گزارش مجله پیکورو، ناسا روز شنبه قرار است فضاپیمایی به نام لوسی Lucy را در یک ماموریت 12 ساله به فضا پرتاب کند تا برای اولین بار گروهی از سیارک ها معروف به سیارک های تروجان مشتری را بررسی کند و بینش جدیدی در مورد شکل گیری منظومه شمسی به دست آورد.

ناسا کاوشگر لوسی را برای بررسی سیارک های مشتری به فضا می فرستد

موشک اطلس V مسئول پیشرانش کاوشگر قرار است روز شنبه ساعت 5:34 صبح به وقت محلی (9:34 صبح به وقت گرینویچ) از کیپ کاناورال به پرواز درآید.

وجه تسمیه لوسی، یک فسیل باستانی نیاکان ماقبل انسان است، اولین فضاپیمایی خواهد بود که با انرژی خورشیدی تا این مقدار از خورشید دور خواهد شد. در ضمنً لوسی بیش از هر کاوشگر قبلی دیگری، سیارک ها را بررسی خواهد کرد. در مجموع 8 سیارک هدف بررسی های این کاوشگر هستند.

توماس زوربوچن، مدیر مأموریت علمی ناسا، در گفتگویی با خبرنگاران گفت: هر یک از آن سیارک ها، نمونه های بکری هستند و بخشی از داستان منظومه شمسی و داستان ما را ارائه می دهند.

اولین ملاقات لوسی در سال 2025 با سیارک دونالد جانسون در کمربند اصلی بین مریخ و مشتری خواهد بود. نام این سیارک از کاشف فسیل لوسی گرفته شده.

لوسی در فاصله سال های 2027 تا 2033، با هفت سیارک تروجان روبرو می شود - پنج تا در فاصله نزدیک با مشتری و دو تا اندکی دورتر. قطر بزرگترین این سیارک ها حدود 95 کیلوتر است.

لوسی در فاصله مورد نظر خود در فاصله 400 کیلومتری سطح آن ها پرواز می کند و از ابزار های داخلی و آنتن بزرگ خود برای بررسی زمین شناسی آن ها، از جمله ترکیب، جرم، چگالی و حجم استفاده خواهد کرد.

سیارک های تروجان مشتری، که تصور می شود بیش از 7000 عدد هستند، مواد اولیه به جای مانده از شکل گیری سیارات بزرگ منظومه شمسی یعنی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون را در خود دارند.

دانشمندان بر این باورند که آن ها سرنخ های مهمی در مورد ترکیب و شرایط فیزیکی دیسک پیش سیاره ای را در خود دارند که همه سیاره های خورشید، از جمله زمین از آن تشکیل شده اند.

هال لوویسون، دانشمند اصلی این مأموریت می گوید: یکی از چیز های واقعاً شگفت انگیز در مورد تروجان ها، هنگامی که ما شروع به مطالعه آن ها از زمین کردیم، تفاوت آن ها با یکدیگر، به ویژه رنگشان است.

برخی خاکستری هستند، در حالی که برخی دیگر قرمز هستند. این تفاوت ها نشان می دهد که قبل از قرارگیری جایگاه فعلی خود؛ چقدر از خورشید دور شده اند.

فسیل لوسی در اتیوپی در سال 1974 کشف شد و به روشن شدن تکامل انسان کمک کرد. نام این مأموریت فضایی با این امید انتخاب شد که به صورت مشابهی، این ماموریت داستان تکامل منظومه شمسی را برای ما روایت و کشف کند.

دیرینه شناسانی که بقایای انسان را کشف کردند، این فسیل را با الهام از آهنگ گروه موسیقی بیتلز به نام Lucy in the Sky with Diamonds که در اردوگاه گروه اکتشاف با صدای بلند پخش می کردند، نامگذاری کردند.

کاوشگر لوسی حاوی طیف سنج انتشار حرارتی(LTES) است که پرتوهای فروسرخ را تشخیص می دهد تا دمای سطح سیارک ها را ثبت کند. با مقدار گیری دما در زمان های مختلف روز، دانشمندان می تواند خواص فیزیکی مانند مقدار گرد و غبار، ماسه یا سنگ سیارک ها را متوجه شوند.

منبع