مسائل سفر و راهکارهای مقابله با آن ها (قسمت دوم)

به گزارش مجله پیکورو، آیا تابه حال در سفر با مشکلاتی نظیر جا ماندن از پرواز روبرو شده اید؟ با مطالعه این مقاله، با حقوق مسافران در این مورد و موارد مشابه آشنا شوید.

مسائل سفر و راهکارهای مقابله با آن ها (قسمت دوم)

مقاله های مرتبط:

معمولا سفرهایی که در طول تعطیلات انجام می شوند، به دلیل تراکم مسافر با مسائل بیشتری همراه هستند. گاهی ممکن است که پرواز شما به هر دلیلی لغو شود. ماشینی که رزرو کرده بودید، در اختیارتان قرار نگیرد یا اتاقی که در هتل رزرو کرده بودید، پر باشد. گاهی اوقات در مقابل چنین مواردی کار زیادی نمی توانید انجام دهید، ولی می توان با رعایت موارد زیر سفر خود را به خوبی ادامه دهید.

شرکت هواپیمایی تعداد بلیط بیشترینسبت به جایگاه های هواپیما صادر کرده باشد

امروزه معمولا شرکت های هواپیمایی به ندرت بلیط بیش از تعداد جایگاه­ های هواپیما صادر می ­کنند. اما اگر یکبار هم این اتفاق بیفتد و تعداد بیشتری بلیط نسبت به تعداد صندل ی­ها فروخته شده باشد، حتما در تعطیلات است. در بدترین حالت شما به هواپیما سوار نمی شوید، قانونا شما مجبور به این کار هستید، چون در قرارداد حمل ­ونقل در زمان خرید بلیط با این موضوع موافقت کرده ­اید.

براساس این قرارداد، شرکت هواپیمایی باید به خاطر زحمتی که برای شما ایجاد کرده، جریمه پرداخت کند. اگر شرکت شما را با هواپیمای دیگری در فاصله کمتر از یک ساعت از پرواز خودتان به سمت مقصد روانه کند، شما چیزی دریافت نمی کنید. فقط روزبخیر آقا یا خانم! سفر بخیر!

اگر شما با فاصله زمانی بین یک تا دو ساعت به مقصد نهای ی­تان در پروازهای داخلی برسید (یا دو تا چهار ساعت در یک پرواز بین المللی)، به شما مبلغی معادل دوبرابر قیمت بلیط­ تان البته تا سقف محدودی تعلق می گیرد، در مدت زمان های بیشتر از دو ساعت در پروازهای داخلی، یا چهار ساعت در پروازهای بین المللی، چهار برابر پول بلیط (با رعایت سقف مورد نظر شرکت هواپیمایی) به اضافه مبلغ کامل بلیط پرداخت می شود.

شرکت هواپیمایی ممکن است تلاش کند تا مبلغ کمتری به شما بدهد، و گاهی اوقات پیشنهاد پرداخت نقدی مبلغ کمتری را می­ دهند. بستگی به خود شما دارد که این موضوع را بپذیرید یا نه، اما هر تصمیمی که در آن زمان بگیرید، تمام چیزی است که به دست می آورید.

ماشینی که از قبل اجاره کرده بودید، موجود نباشد

در طی زمان تعطیلات تابلوی ماشین موجودنیست در شرکت های اجاره ماشین از پشت شیشه ­ها دیده می شود و ممکن است شما و خانواده­ تان را به دردسر بیندازد. چرا که شرکت های اجاره ماشین، جزو معدود شرکت ­های مسافرتی هستند که هنوز اجازه می ­دهند مسافران بدون پرداخت مبلغی، اجاره ماشین را لغو کنند و به همین دلیل معمولا بیش از تعداد ماشین های موجود رزرو انجام می­ دهند. و معنی آن این است که گاهی ماشینی را که رزرو کرده اید، وجود ندارد.

در چنین مواردی رویه شرکت ها این است که یک ماشین مدل بالاتر به عنوان جایگزین ماشین قبلی به شما بدهند. اگر این کار را نکنند، از شرکت های همکار برای شما یک ماشین اجاره می ­کنند، حتی اگر مجبور باشند هزینه آوردن ماشین را به عهده بگیرند. هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و این فقط رویه شرکت ­ها است. بنابراین اگر شرکتی چنین پیشنهادی به شما ندهد، قانونا کاری نمی­ توانید انجام دهید. اما مودبانه درخواست یک راهنمایی کنید و احتمالا آن ها به شما کمک می کنند.

اگر از پروازتان جا بمانید

در واقع شرکت ­های هواپیمایی یک سیاست غیررسمی دارند به نام قانون پنجری چرخ (Flat tire rule). این قانون اصولا به این معنی است که اگر شما تا دو ساعت بعد از پروازتان به فرودگاه برسید، آن ها می­ توانند شما را در لیست انتظار برای پرواز بعدی قرار دهند بدون اینکه هزینه اضافه ­ای از شما بگیرند. البته در طی تعطیلات وقتی همه جایگاه ­های پرواز فروخته شده، ممکن است به این معنی باشد که باید تمام روز را منتظر بمانید، چون همه پروازها پر هستند.

همچنین، بخش خدمات مشتریان، بلیط فروشی و مسئولین گیت هم می­ توانند به شما کمک کنند و شما را بدون دریافت هزینه اضافه در پرواز بعدی جا دهند، ولی برای این کار مجبور نیستند. بنابراین، یکبار دیگر خوب و مودب باشید و به خاطر دیر رسیدن عذرخواهی کنید و مطمئنا از این کار بیشتر سود می ­برید.

به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی آمریکا (American airlines) در ازای دریافت مبلغی به مسافر یک جایگاه در پروازی در همان روز اختصاص می دهد. البته باز هم با این فرض که هواپیماها جای خالی داشته باشند. در مورد خطوط هواپیمایی جنوب شرق (Southwest Airlines) اگر مسافرحداکثر تا 10 دقیقه بعد از پرواز با شرکت تماس بگیرد و اعلام کند که پرواز را از دست داده است، یک جایگاه در پرواز دیگری برای او رزرو می­ کند. این شرکت برای این تغییر پرواز پولی از مسافر دریافت نمی کند.

اگر شما یک چمدان بزرگ به همراه دارید، به خاطر داشته باشید که شرکت ­ها دریافت بار را مدت زمانی قبل از پرواز متوقف می ­کنند. بنابراین حتی اگر شما زمانی به فرودگاه برسید که برای سوار شدن به هواپیما وقت داشته باشید، اگر چمدان به همراه دارید، به زمان بیشتری نیاز است.

هتل اتاقی را که رزرو کرده اید، به شخص دیگری داده و اتاق خالی ندارد

هتل ­ها، مثل شرکت ­های هواپیمایی و شرکت ­های اجاره ماشین، معمولا اجازه رزرو بیش از حد ظرفیت شان را می­ دهند؛ بین دو تا ده درصد بیشتر که بسته به تاریخ رزرو فرق دارد. در طی تعطیلات که معمولا همه افرادی که رزرو کرده اند به هتل مراجعه می­ کنند، رفتن به هتل با برگه رزرواسیون همیشه به معنی گرفتن اتاق نیست. این کار کاملا قانونی است و هیچ قانونی برای این که در این موارد هتل چه کار باید بکند وجود ندارد، ه بجز اینکه پول شما را پس دهد. اما به طور معمول یک اتاق در یک هتل نزدیک برای شما پیدا می کنند.

البته کارکنان پذیرش هتل همیشه به صورت اتوماتیک این کار را برای شما انجام نمی­ دهند، ولی اگر از آن ها بخواهید که شما را به هتل دیگری ببرند، آن ها خواهند فهمید که شما از جریان پیش آمده مطلع هستید. پیدا کردن یک اتاق در یک هتل دیگر در چنین مواردی امری رایج در حرفه هتلداری است. آن ها احتمالا هزینه جابجایی شما به هتل دیگر را هم پرداخت خواهند کرد، به شرطی که آرامش خود را حفظ کنید و این موضوع را از آن ها مودبانه درخواست کنید.

البته گاهی هتل بیش از حد هم رزرو نشده، اما رزرو شما از طریق سایت رزرواسیون در سیستم هتل ثبت نشده است. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، به جای عصبانی شدن از دست کارمند پذیرش هتل، به آژانسی که برای شما رزرو انجام داده زنگ بزنید (معمولا یک شماره خدمات مشتریان برای تماس 24 ساعته دارند) و بخواهید که موضوع را بررسی کنند. اگر نتوانند مشکل رزرواسیون شما را حل کنند، اتاقی در یک هتل دیگر برای شما رزرو خواهند کرد.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1992

به "مسائل سفر و راهکارهای مقابله با آن ها (قسمت دوم)" امتیاز دهید

1 کاربر به "مسائل سفر و راهکارهای مقابله با آن ها (قسمت دوم)" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل سفر و راهکارهای مقابله با آن ها (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید