شرکت TSMC تا سال 2025 تراشه های 2 نانومتری را عرضه می کند

به گزارش مجله پیکورو، شرکت تایوانی TSMC ساعاتی قبل برنامه های خود را برای چند سال آینده خاطرنشان کرد. این شرکت قصد دارد در نیمه دوم سال جاری اولین تراشه های 3 نانومتری را به دست شرکت ها برساند و تا سال 2025 هم تراشه های 2 نانومتری راهی بازار خواهند شد.

شرکت TSMC تا سال 2025 تراشه های 2 نانومتری را عرضه می کند

طی این مدت شاهد 5 فاز از تراشه های 3 نانومتری خواهیم بود که هرکدام از این نسل ها قدرتمندتر از نسل قبلی هستند. TSMC برای این تراشه ها به ترتیب از فناوری های N3، N3E، N3P، N3S و N3X استفاده خواهد کرد. در رابطه با فناوری 2 نانومتری هم اعلام شده که در ازای مصرف انرژی یکسان نسبت به N3E، حدود 10 تا 15 درصد عملکرد بهتری ارائه می کند. همچنین در ازای فرکانس و ترانزیستور یکسان، 25 تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. در ضمنً تراکم چیپست های N2 حدود 1.1 برابر چیپست های N3E خواهد بود.

در حال حاضر اپل مهم ترین مشتری TSMC محسوب می شود که بخش قابل توجهی از درآمدهای این شرکت را تامین می کند. تراشه هایی مانند M2 و A15 هم با فناوری ساخت 5 نانومتری تولید می شوند. بر اساس گزارش های منتشر شده، اپل احتمالا در سال جاری از اولین تراشه 3 نانومتری خود رونمایی می کند. اما برخی دیگر از گزارش ها به احتمال معرفی تراشه های M3 و A17 در سال 2023 اشاره کرده اند که مبتنی بر فناوری 3 نانومتری هستند.

در رابطه با عدد استفاده شده برای فناوری ساخت تراشه ها باید بگوییم که هر چقدر عدد مربوط به فناوری ساخت گوشی کمتر باشد، شرکت ها می توانند در یک محدوده تعیین تعداد بیشتری ترانزیستور تعبیه کنند. هر چقدر هم تعداد ترانزیستورهای یک تراشه بیشتر باشد، قادر به انجام پردازش های بیشتری خواهد بود و در نتیجه قدرتمندتر محسوب می شود. شرکت های سازنده تراشه ها برای اینکه بهبود فناوری ساخت را بهتر نشان بدهند، از واحد نانومتر استفاده می کنند.

یک چیپست 5 نانومتری در مقایسه با تراشه 7 نانومتری از فناوری ساخت پیشرفته تری بهره می برد اما هیچ ارتباط تعیینی بین ویژگی های پردازنده و عدد اختصاص داده شده برای آن وجود ندارد. به همین علت بسیاری از کارشناسان می گویند که پردازنده های 10 نانومتری اینتل که برای لپ تاپ ها استفاده می شوند، قابل مقایسه با پردازنده های 7 نانومتری AMD هستند.

بنابراین این یک معیار کاملا دقیق محسوب نمی شود اما با توجه به اینکه چنین معیاری از طرف کاربران پذیرفته شده، شرکت ها همچنان از آن استفاده می کنند. البته حالا که تفاوت بین نسل های مختلف این فناوری نسبت به گذشته بسیار کمتر شده، شرکت هایی مانند TSMC از چند نسل مختلف فناوری مثلا 3 نانومتری استفاده می کنند و فقط نام های مختلفی برای این فناوری ها در نظر می گیرند.

سامسونگ در زمینه ساخت تراشه های موبایل همچنان مهم ترین رقیب TSMC محسوب می شود و این شرکت هم قصد دارد در سال 2022 تولید تراشه های 3 نانومتری را آغاز کند و در سال 2025 هم تولید تراشه های 2 نانومتری را کلید می زند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2076

به "شرکت TSMC تا سال 2025 تراشه های 2 نانومتری را عرضه می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت TSMC تا سال 2025 تراشه های 2 نانومتری را عرضه می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید