خودرو هایی با بدنه های منحصر به فرد
به گزارش مجله پیکورو، وبسایت چرخان: درحالی که بدنه خودروهای امروزی، عمدتاً از جنس آلومینیوم، فیبر کربن و حتی استفاده از پلاستیک برای کاهش وزن خودرو و افزایش کارایی آن، ساخته می شوند، در طول این سال ها، شرکت هایی بوده اند که موادی غیرازاین مواد آشنا را در خودروهای خود استفاده نموده اند.
با ما باشید تا این مواد غیرمعمول و ناآشنا را بیشتر بشناسید.
لکسوس IS مقوایی
در طول دهه قبلی میلادی، شرکت ژاپنی لکسوس، جست وخیز های فراوانی برای ساخت خودروهای لوکس، زیبا و مجذوب کننده، انجام داده است. خودروهای لوکسی که حتی برخی از آن ها توانسته اند گوی سبقت را از رقیبان اروپایی و آمریکایی خود ربوده و تبدیل به اسطوره های صنعت خودروسازی شوند؛ اما این شرکت در سال 2016، یک نمونه از مدل IS را از جنس مقوا، به فراوری رساند.
این لکسوس از 1700 ورقه مقوایی بریده شده با لیزر ساخته شده بودند که بر اساس طرح 3 بعدی که از طرح های کامپیوتری ساخته شده بود، به فراوری رسید. حتی کابین این خودروی مقوایی نیز مانند کابین IS اصلی بوده، درب های خودرو بازشده، چراغ های آن روشن شده و حتی با موتوربرقی خود، می تواند روشن شده و رانده گردد!
سوی- خودروی از جنس سویا شرکت فورد
هنری فورد، شخصی که باپشتکار و ایده های مجذوب کننده خود توانست صنعت خودروسازی دنیا را به سمت جلو براند، در اوایل دهه 40 میلادی، خودرویی را به فراوری رساند که در ساختمان اصلی آن از سویا استفاده شده بود. بدنه خودرو و سپرها از جنس سویا، گندم، ذرت، کتان و کامپوزیت کنف بودند که ایده جالبی به حساب آمده و در کاهش وزن خودرو، بسیار تأثیرگذار هستند.
علاوه بر ساختمان منحصربه فرد، سوخت این خودرو نیز بر پایه همان سوخت گیاه کنف بوده که می توانست با ورود به صنعت خودروسازی، این صنعت را از سوخت های فسیلی نجات دهد. متأسفانه، با آغاز جنگ دنیای دوم، این پروژه مجذوب کننده و منحصربه فرد، به یک داستان تاریخی در این صنعت تبدیل شد.
ابرخودروی چوبی
شرکت مورگان به استفاده از چوب در شاسی خودروها معروف شده است. این شرکت، حتی در کف خودروهای کوروت C5 و C6، از چوب مستحکم بلسا استفاده نموده است؛ اما گروه دیگری (جان هارمون و گروهش) غیر از مورگان، پا را فراتر گذاشته و با صرف 5 سال زمان، توانسته خودروی اسپرت دو سرنشینه ای را فراوری کند که بدنه آن کاملاً از جنس چوب است.
درواقع در خودروی اسپلینتر (چوب شکسته)، تنها قسمت هایی که از چوب ساخته نشده اند، موتور، تایرها، عقربه های نشان دهنده اطلاعات خودرو و سیم های داخل کاپوت بودند.
طرح مفهومی بی ام و GINA
بی ام و گینا که در سال 2008 معرفی گردید اولین خودرویی بود که با ایده مجذوب کننده تغییر شکل خودروهای، رونمایی شده بود. خودرویی که از یک شاسی الکترونیکی منحصربه فرد انعطاف پذیر و بدنه ای پوشیده شده از جنس اسپاندکس پلی یورتان (Polyurethane Spandex)، ساخته شده بود که می توانست شکل ظاهری خود را تغییر دهد. چراغ های این بی ام و مجذوب کننده نیز مانند چشم یک انسان طراحی شده بودند.
بدنه خاص این خودرو، به علت اینکه گینا می توانست شکل خود را در سرعت های متفاوت تغییر دهد، گینا را بسیار آئرودینامیک نموده بود. فکر مبتکر و خلاق این طرح، کریس بنگل بوده است که به خاطر طرح های مجذوب کننده و نامتعارف خود درزمینهٔ خودرو معروف شده است.
خودروای از جنس بامبو
تا به امروز خودرویی به نام BamGoo(از جنس چوب بامبو) به وسیله آزمایشگاهی در دانشگاه کیوتو ژاپن که تنها 60 کیلوگرم وزن داشته و به وسیله یک موتوربرقی رانده می شد، فراوریشده است؛ اما در طول این سال ها، خودروهای بامبو کمی بوده اند که طراحی و رونمایی شده اند.
فونیکس یکی از همین خودروهای بامبویی است که ظرف مدت 10 روز، طراحی شده و باهدف استفاده از مواد طبیعی، سبک و مجذوب کننده برای خودروها، به فراوری رسیده است.
بریکلین SV-1-خودرویی از جنس پلاستیک آکریلیک و فایبرگلاس
همان طوری که در تصویر مشاهده می کنید،SV-1 خودرویی است که با ظاهر بسیار مجذوب کننده و زیبایی فراوریشده و با کاپوت کشیده خود، به یک خودروی خوش چهره تبدیل شده است؛ اما جدای از طراحی خارجی این اسپرت مجذوب کننده، بدنه آن نیز از جنس آکریلیک و فایبرگلاسی بوده که در کاهش وزن خودرو بسیار مؤثر هستند.
بعلاوه راننده این خودرو می توانست با تنها عوض کردن پوسته روی خودرو، یک رنگ نو را برای خودروی خود انتخاب کند؛ اما در بین این مزیت ها، یکی از بزرگ ترین مسائل SV-1، نداشتن مقاومت مناسب در برابر حرارت و گرم بوده که می توانست به بدنه خودرو آسیب وارد کند.
خودروی پونتیاک دولوکس سیکس- از جنس شیشه پلکسی
در سال 1939، شرکت پونتیاک، یکی از خودروهای خود را با بدنه شفاف، به طوری که مانند برخی از حیوانات دریایی که می توان درون بدن آن ها را دید، طراحی کرد. این شرکت، یکی از مدل های دولوکس سیکس خود را با بدنه ای از جنس شیشه های پلکسی (Plexiglass) طراحی کرد که بانام خودروی روح مانند (Ghost Car) شناخته می شد.
اگرچه این خودرو یک نمونه نمایشی محسوب می شد، اما باقیمت 25,000 دلاری خود، بسیار بیشتر از مدل معمولی دولوکس سیکس باقیمت 1,000 دلار، ارزش گذاری شده بود. جالب است بدانید که دولوکس، در سال 2011 باقیمت 300,000 دلار در یک حراجی به فروش رفت.
پ
منبع: برترین ها