ثبات نسبی قیمت برنج در بازار مازندران

به گزارش مجله پیکورو، قیمت انواع برنج کشت مازندران از زمان پایان برداشت حدود 7ماه پیش تا فروردین 99 که فصل نشاء فرا رسیده به صورت نسبی در واحدهای شالیکوبی استان ثابت مانده است.

ثبات نسبی قیمت برنج در بازار مازندران

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، بررسی های میدانی از چندین شالیکوبی شهرستان های مرکز مازندران از جمله بابل، آمل و فریدونکنار نشان می دهد همچنان پس از گذشت حدود 7 ماه از زمان انتها برداشت تا به امروز هر کیلوگرم رقم برنج طارم هاشمی و محلی با افزایش حدود 2 تا 3 هزار تومانی به قیمت 20 تا 21 هزار تومان عرضه می شود.

یکی از صاحبان واحد شالیکوبی در بابل و از آگاهان به بازار برنج مازندران، گفت: قیمت برنج درجه یک طارم محلی و هاشمی که از زمان برداشت سال گذشته که پیک عرضه هم بود، تا به امروز حداکثر 21 هزار تومان در هر کیلوگرم خرید و فروش می شود.

احمد قربانی افزود: همین برنج به بهانه افزایش قیمت بنزین در سال 98 تا 30 هزار تومان در تهران و دیگر استان های کشور عرضه شده بود، اکنون پس از حدود 7ماه، به رغم وجود تقاضا و کمبود برنج، قیمت برنج طارم محلی و هاشمی تا 21 هزار تومان برای عرضه وجود دارد که این شرایط قیمت تقریبا فقط 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان بیشتر از زمان پیک عرضه در فصل برداشت است.

وی گفت: قیمت برنج در واحدهای شالیکوبی که مستقیم از سوی شالیکار یا در نهایت ازسوی تاجران خرده پا خرید و فروش می شود، به صورت نسبی ثابت مانده است.

این کارشناس بازار برنج مازندران افزود: به نظر می رسد وجود برنج های خارجی دلیل ثبات قیمت در مازندران است، اما این که فقط در داخل استان با چنین قیمتی خرید و فروش شود و با سود غیرمنطقی به دیگر هموطنان ما بفروشند، جای تاسف است.

اگرچه قیمت برنج در بازار مازندران همچنان تغییر چندانی نداشته است، اما فاصله حدود 10 هزار تومانی قیمت آن در خارج از استان به هیچ عنوان به جیب کشاورزان نمی رود.

طبق اعلام رسمی کارشناسان، برنج درجه یک طارم محلی و هاشمی در تهران و دیگر استان های کشور از ابتدای عرضه برنج تولید فصل گذشته مرداد 98 تا قبل از شیوع ویروس کرونا یعنی بهمن 98تا 30 هزار تومان در هرکیلوگرم خرید و فروش می شد.

اکنون شالیکاران مازندران سخت مشغول آب تخت کردن و خزانه گیری و در آستانه نشاکاری هستند.

مازندران با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید در ارقام مختلف رتبه نخست را دارد و 42 درصد نیاز کشور را به این محصول تامین می کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 948

به "ثبات نسبی قیمت برنج در بازار مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبات نسبی قیمت برنج در بازار مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید