تمهیدات ناشران خوزستانی برای مقابله با سیلاب، کتابخانه ماهشهر دچار آبگرفتگی نشده است

به گزارش مجله پیکورو، عباس حسین زاده،سرپرست کتابخانه های عمومی استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، ضمن بیان این نکته که بر اساس بخشنامه ابلاغی کشوری و استانی به شهرهای قرمز و نارنجی، کتابخانه های عمومی در این شهرها تعطیل شدند، گفت: پس از بارندگی ها و زیر آب رفتن برخی از مناطق اهواز و استان خوزستان، نیروهای عمرانی کتابخانه ها به صورت آماده باش درآمدند و تا به امروز هیچ گونه گزارشی مبنی بر آب گرفتگی کتابخانه های عمومی استان به ما واصل نشده است.

تمهیدات ناشران خوزستانی برای مقابله با سیلاب، کتابخانه ماهشهر دچار آبگرفتگی نشده است

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زیر آب رفتن بخش بزرگی از شهرک شهید چمران ماهشهر آیا به زیرساخت کتابخانه عمومی این منطقه خسارتی وارد شده است یا خیر؟ اعلام کرد: به علت نوساز بودن کتابخانه عمومی شهدای چمران ماهشهر (تاسیس در سال 1391) و قرار دریافت آن در محدوده فضای باز، بارش های سیل آسای چند روزه نتوانست به زیرساخت این کتابخانه آسیبی وارد کند.

هیچکدام از کتابفروشی های اهواز دچار آبگرفتگی نشدند

همچنین رئیس اتحادیه کتابفروشان و نوشت افزار اهواز هم درباره خسارات احتاقتصادی به واحدهای زیرمجموعه این صنف، به خبرنگار ایبنا گفت: به رغم بارندگی های شدید اخیر و سامانه بارشی که از شب گذشته در اهواز شروع شده است، تا به امروز هیچ کتابفروشی در سطح شهر اهواز دچار آبگرفتگی و خسارت نشده است.

فرید اسدی با اشاره به تعطیلی چندروزه کتابفروشی های اهواز مطرح نمود: طبق بخشنامه ابلاغی از سوی ستاد استانی به اتحادیه کتابفروشان اهواز از دو هفته گذشته این اصناف تعطیل شد. اما با رایزنی های اجرا شده از امروز فقط کتابفروشی ها (و نه نوشت افزارفروشی ها) تا ساعت 18 می توانند به متقاضیان خدمات ارائه دهند.

رئیس اتحادیه ناشران خوزستان هم در مورد خسارت وارد شده به موسسات انتشاراتی زیرمجموعه این اتحادیه، به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به زیانی که به ناشران بر اثر سیل و آب گرفتگی های سال گذشته وارد شد، سال جاری پیش بینی هایی صورت گرفت؛ که البته متاسفانه تاثیری نداشت.

کمال کمایی، در شرح بیشتر این موضوع مطرح نمود: با توجه به فعالیت زیاد بعضی ناشران و روبرو شدن با نوسانات قیمت کاغذ، به ناچار آنها حجم انبوهی از کاغذ در انبارهایشان نگهداری می نمایند؛ چراکه در زمان بارندگی شدید، متحمل ضرر زیادی می شدند.

وی ادامه داد: به علت هزینه بالا و نداشتن توان اقتصادی، بیشتر ناشران مجبورند از منازل ویلایی قدیمی برای انبار کتاب ها و کاغذشان استفاده نمایند. سال گذشته متاسفانه چنین انبارهایی را آب گرفت و کلی از کتاب ها و کاغدها از بین رفت و خسارت زیادی به ناشران وارد شد.

با بیان اینکه با توجه به سنگین بودن کارتُن های کتاب و کاغذ و مسائل حمل و نقل، ناشران نمی توانند انبارشان را به طبقات منتقل نمایند، گفت: سال جاری تمهیداتی اتخاذ کردیم که کتاب و کاغذ در ارتفاع بالاتر به طور مثال 1.5 متری قرار بگیرد؛ اما به محض اینکه آب به نزدیک کاغذ برسد، مثل اسفنج رطوبت را جذب می نماید و فرم اش عوض شده و شکل کتاب و کاغذ تغییر می نماید. اساساً در کشور ما، کاغذها در پوشش مناسب قرار نمی گیرند و به همین خاطر، در این قبیل حوادث، رطوبت به کاغذ رسیده و از بین می رود.

کمایی با بیان اینکه بیشتر کاغذهایی که وارد ایران می گردد، کاغذهای بازیافتی از کشور چین هستند، شرح داد: این کاغذها در برابر رطوبت و آب حساس بوده و به سرعت حالت خود را از دست می دهند و در سال گذشته بیشتر چاپخانه ها از این بابت با مشکل روبرو شدند. به علت رطوبت بالا در خوزستان در فصل سرما، چاپخانه ها هیچ نوع کاغذی را نگهداری نمی نمایند.

وی با اشاره به اثرات سیل بر حمل نقل در اهواز و بیشتر شهرها تاکید نمود: با توجه به نبود انبار مناسب و اتخاذ نکردن تمهیدات لازم در زمان بارندگی برای ارسال کتاب و کاغذ ازسوی شرکت های باربری، بیشتر از نیمی از کارتُن های کتاب ارسالی در سال گذشته خیس می شد؛ هرچند ما کوشش می کردیم که با کاور کاغذ و پلمب آن، از آبگرفتگی کاغذها و کارت های کتاب جلوگیری کنیم اما عملا این اتفاق نمی افتاد.

رئیس اتحادیه ناشران خوزستان اضافه نمود: سال جاری برای حل این مسائل، هواشناسی را چک می کنیم و در روزهای بارانی کتاب ارسال و دریافت نمی کنیم.

خبرنگار ایبنا با مسئولان کتابفروشی رسانه بیداری در محله نادری و جعفری شعبه زیتون اهواز هم در مورد آبگرفتی واحد صنفی شان در بارندگی های اخیر، گفت وگو کرد که مدیران این دو کتابفروشی در پاسخ، از عدم بروز خسارت جدی به واحدهای صنفی خود خبر دادند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1340

به "تمهیدات ناشران خوزستانی برای مقابله با سیلاب، کتابخانه ماهشهر دچار آبگرفتگی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات ناشران خوزستانی برای مقابله با سیلاب، کتابخانه ماهشهر دچار آبگرفتگی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید