انواع مرکب چاپ به چند دسته کلی تقسیم می&zwnjشود؟

به گزارش مجله پیکورو، مرکب چاپ بر اساس نوع ماشین چاپ و روش چاپ تقسیم‌بندی می‌شوند، در برخی موارد این‌ تقسیم‌بندی بر اساس روش خشک‌شدن تقسیم‌بندی می‌شود (مرکب‌های افست IR-UV). لذا کوشش می‌گردد خلاصه‌ای از انواع ساختمان مرکب‌های چاپ را که در شکل زیر می‌بینید (به علت منسوخ شدن تقریبی چاپ برجسته در شکل زیر ارائه شده است) معرفی و در خصوص هر یک توضیحات مختصری ارائه می‌کنیم.

انواع مرکب چاپ به چند دسته کلی تقسیم می&zwnjشود؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

مرکب چاپ برجسته چگونه است ؟

در این روش مرکب بوسیله نوردهای صلایه پخش و آماده شده و سپس به وسیله نورد لاستیکی به سطح فرم (کلیشه) انتقال پیدا می‌کند. با قرار دریافت کاغذ بین کلیشه و سیلندر چاپ، مرکب آغشته شده بر سطح کلیشه به سطح کاغذ منتقل می شود. فقط باید در فرمولاسیون مرکب دقت شود که از موادی استفاده شود که به آسانی در سطح کلیشه یا فرم پخش و یا فرم به طور یکنواخت آغشته شود. این روش چاپ به دلیل ساختار ماشین آلات و فرم و سرعت ماشین چاپ و تعداد نوردهای تغذیه نماینده مرکب به شکل های زیر ساخته و ارائه شده است:

مرکب ماشین تیگل

در این ماشین نوردهای صلایه محدود و کم هستند. از این رو مرکب چاپ باید از غلظت کم ولی کوتاه برخوردار باشد، غلظت کم برای آن که به آسانی به سطح فرم منتقل شود و کوتاه، برای آن که به اطراف فرم پخش نشود و ریزش نکند.

مرکب سیلندر ورقی

در این روش تعداد نوردهای صلایه و قدرت پخش مرکب در مقایسه با ماشین تیگل افزایش پیدا نموده و سطح فرم عظیم تر شده است. همچنین مرکب چاپ طوری فرموله می شود که در عین حفظ سیالیت و غلظت مناسب از خاصیت خشک شدن خوب نیز برخوردار باشد.

مرکب برجسته رول

این ماشین چاپ دارای سیستم پخش مرکب مناسب و زیاد بوده، فرم از حالت تخت به استوانه و سیلندر چاپ نیز به شکل استوانه در آمده است.

از این روش جهت چاپ روزنامه های پرتیراژ و کتابهای درسی استفاده می شود. چون در این روش سرعت ماشین بالا بوده و کار چاپی باید سریع آماده و بسته بندی شده و سپس به سرعت صحافی و برای توزیع روانه بازار شود، لذا مرکب مورد استفاده در این روش حتما باید از غلظت پائین، سیالیت بالا و قدرت نفوذ بیشتری برخوردار باشد و نوع کاغذ رول مورد استفاده نیز جذبی بوده یا بدون پوشش مواد شیمیائی باشد.

از آن جا که چاپ و انتقال مرکب به سطح چاپی در این روش چاپ بدون واسطه و مستقیم صورت می گیرد، لذا در مقایسه با روش چاپ افست درصد کمی از رنگدانه در ساختمان مرکب به کار می رود.

مرکب چاپ افست چگونه است ؟

فن آوری چاپ افست بر اساس تضاد روغن و آب به وجود آمده است. به دلیل داشتن غلظت بالا به مرکب های خمیری معروف هستند که حتما باید بر اساس ماشین چاپ این غلظت متغیر باشد.

برای مرکب افست ورقی غلظت برابر با 550 تا 500 پوآزو و برای مرکب های رول نسبت نوع ماشین و شیب منبع مرکب بین 90 تا 180 پوآز و متغیر می باشد. با توجه به فراوانی کاربرد مرکب چاپ افست تعدادی از ویژگی های این مرکب به اختصار شرح داده می شود.

کنترل امولسیون

برای این که به یک تعادل یا بالانس در آب و مرکب برسیم لازم است درجه امولسیون شدن مرکب با آب کنترل شود. برای رسیدن به این حالت در اجرای عمل چاپ برای این که تمام خواص چاپ افست مرکب بدون تغییر بماند، لازم است مکانیسم لازم برای هر دو حالت فیزیکی و شیمیائی فرمول مرکب مورد نظر قرار گیرد و کنترل شود.

بدین جهت باید آب جذب شده توسط مرکب تحت تاثیر اثرات مواد شیمیائی آب از یک طرف و ویسکوزیته مرکب از طرف دیگر قرار نگیرد و این مسئله حتما در فرمولاسیون مرکب مورد آنالیز قرار گیرد و توجه خاصی بدان معطوف شود.

محدوده وسیع شرایط چاپ نسبت به انواع روش چاپ معمول مرکبهایی با خواص فیزیکی بسیار مختلف را می طلبد. برای مثال، غلظت و ویسکوزیته می تواند بین 2 الی 30 پاسکال نسبت به سرعت ماشین چاپ و نوع روش چاپ متغیر باشد.

مرکب های با ویسکوزیته پائین می تواند موجب امولسیون شدن مرکب را عملا در سرعت های بالا به وجود آورد. این در صورتی اتفاق می افتد که هیچ گونه اثر شیمیائی بین آب و مرکب وجود نداشته، در نتیجه دو مایع آب با کلیه مواد اضافی اش و مرکب چاپ در سرعت بالا در اثر امولسیون شدن از نظر ویسکوزیته به هم نزدیک می شوند.

درجه مناسب امولسیون جهت برداشت آب اضافی از مناطق تصویر لازم است، اما مقدار اضافی آن موجب از بین رفتن مرز بین مناطق تصویر یا غیر تصویر می شود، یعنی مناطق غیر تصویر نیز رنگ به خود می گیرد و موجب ایجاد زمینه می شود.

صلایه مرکب

برای رسیدن به چاپ افست مناسب وجود قطار نوردهای صلایه منظم و زیاد ضروری به نظر می رسد؛ زیرا غشای خیلی ظریفی از مرکب برای مناطق تصویر روی فرم مورد احتیاج است که به وسیله نوردهای صلایه این قشر از مرکب آماده و به فرم چاپی تحویل می شود. در حین انجام این سیستم قطار نورد صلایه خود را با یک سری محدودیت در فرمولاسیون مرکب چاپ روبرو می شود که از آن جمله فرار حلال های مرکب در فاصله منبع تغذیه مرکب تا فرم چاپی است.

از طرف دیگر رعایت شرایطی از سیستم نوردهای صلایه به طور یک در میان نورد فلزی و لاستیکی را ضروری می نماید تا هم انتقال مرکب چاپ به صورت طبیعی صورت پذیرد و هم حرارت انتقال روی سطح وسیع نوردها به حداقل برسد.

کاربرد حلال و مواد مناسب

لازم است که در ساختمان مرکب حلالی به کار نرود که روی نوردهای لاستیکی مرکب خوردگی ایجاد کند یا جذب نوردهای لاستیکی نشده،باعث تورم آنها شود. همچنین نباید مواد شیمیائی که در ساختمان مرکب به کار گرفته می شود خورندگی در نوردهای فلزی ایجاد کند. ویسکوزیته مرکب و غلظت آن باید طوری باشد که در سطح وسیع نوردهای صلایه حالت غلظت مورد احتیاج برای چاپ را حفظ کند و کیفیت مرکب پایدار و ثابت بماند.

فعالیت شیمیائی

اگر مرکب چاپ و آب نفوذی افست هیچ گونه اثری روی هم نداشته باشند در آن صورت عمل امولسیون شدن مشکل می شود و یا انجام نمی گیرد. مواد سازنده مرکب چاپ اگر دارای گروه های فعالی، به عنوان مثال در رنگدانه ها و روغن های گیاهی داشته باشند در آن صورت می توانند بین آب جذبی و خود ایجاد رابطه شیمیائی بنمایند، بنابراین با تغییرات در این عوامل می توان میزان جذب آب را توسط مرکب کنترل کرد.

قشر مرکب

میزان قشر و یا فیلم چاپی در مرکب های افست خیلی کمتر از سایر انواع چاپ می باشد. این بدان جهت است که فرم های تهیه شده توسط شیمی گرافی، ظرفیت کمی جهت محل و برداشت مرکب دارند، از طرف دیگر هم این میزان مرکب برداشت قشر مرکب توسط فرم یا پلیت باید بین لاستیک و فرم تقسیم شود و سپس به سطح چاپی منتقل شود. بنابراین ترتیب انتقال قشر مرکب از نوردهای صلایه به فرم چاپی و از فرم چاپی به لاستیک و از لاستیک به سطح چاپی میباشد که با محاسبه تجربی می۔ توان حدس زد که میزان قشر مرکب انتقالی برابر با 1-3 میکرون خواهد بود.

انتقال مرکب

مرکب چاپ در روش چاپ افست بعد از صلایه شدن و پخش روی قطار نوردهای پخش و یکنواخت نماینده به فرم چاپی که قبلا با آب در تماس بوده منتقل می شود، سپس بلافاصله به لاستیک منتقل شده و از لاستیک به سطح چاپی انتقال می یابد. در این فرآیند، آب معین نماینده مناطق تصویر و غیر تصویر است.

مکانیسم خشک شدن در چاپ افست

خشک شدن مرکب چاپ به وسیله روش های کلاسیک انجام می گیرد. به علت این که قشر چاپی بسیار ظریف و کم بوده و مقدار کمی نیز از آب جذبی در قشر چاپی وجود دارد، بنابراین خیلی سخت است که بتوان برای هر کدام از انواع مرکبها درجه خشک شدن شان را دقیقا آنالیز کرد.

مرکبی که به نام مرکب حرارتی است، عامل تثبیت و خشک شدنش روی سطح چاپی از راه خروج حلال و تبخیر آن از قشر چاپی و جذب بخشی از آن به سطح چاپی صورت می گیرد یا مرکب که به وسیله اکسیداسیون و پلیمریزاسیون خشک می شود. مکانیسم خشک شدن مرکب چاپ در سطح چاپی به پنج روش صورت می گیرد:

  • از راه جذب در سطح چاپی (روش نفوذی)
  • از راه اکسیداسیون و پلیمریزاسیون
  • به روش نشست سریع
  • به روش حرارتی
  • به وسیله تابش اشعه های (IR و UV)

مرکب چاپ فلکسو گرافی چگونه است ؟

نام چاپ فلکسوگرافی از چاپ آنیلین تغییر و مشتق شده است و چون برای چاپ سطوح قابل انعطاف که در بسته بندی غذایی کاربرد دارد (مانند انواع فیلم های مختلف سنتزی) نام فلکسوگرافی به خود گرفته است.

اساس و پایه این روش چاپ بر این مبناست که یک مخزن مرکب چاپ که در داخل آن یک نورد فلزی گراوور شده (آنیلوکس) در حال چرخش است، مرکب را پیمانه نموده تحویل یک نورد لاستیکی که مستقیما با کلیشه لاستیکی در تماس می باشد، می دهد. این کلیشه با تکیه به یک سیلندر مخصوص به نام سیلندر چاپ، رنگ منتقل شده روی خود را به سطح چاپی که به صورت رول در حال گذر است منتقل می نماید.

البته ترتیب قرار دریافت نورد لاستیک با آنیلوکس می تواند به صورت معکوس و جابه - جائی نیز باشد؛ یعنی به جای آنیلوکس نورد لاستیکی در مخزن در حال چرخش باشد.

این روش چاپ برای چاپ روی کیسه های سیمان (کاغذ کرافت) و انوع کاغذهای جذبی و غیر جذبی، فویل های آلومینیوم، سلوفان PP و PE و انواع دیگر کاغذهای مصنوعی و دورگه مورد مصرف می باشد و بسته به نوع مرکب چاپ، چاپ اشعه نیز می تواند به عنوان روش خشکاندن بعد از چاپ در این جا کاربرد پیدا کند؛ مانند روش حرارتی IR و روش UV که بعد از واحد چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش برای چاپ روی نوارها، فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی حتما بایستی پیش از چاپ عمل بارگیری و تخلیه بار ساکن انجام گیرد؛ زیرا وجود بار ساکن و تجمع آن روی فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی مانع نشست رنگ می شود، لذا قبل از مرحله چاپ یک واحد کرنا که شامل یک خازن تخلیه الکتریکی است تعبیه می شود و فیلم را آماه برای چاپ می نماید. بدون این عمل بارگیری، مرکب چاپ پس از چاپ از روی این نوع فیلم به آسانی برداشته می شود.

مرکب چاپ هلیوگراور چگونه است؟

چاپ هلیوگراور ساده شده روش فلکسوگرافی است. اگر به جای آنیلوکس یک سیلندر چاپی به روش گراوور فرم یا تصویر روی سیلندر حکاکی یا گراوور شود با به حرکت در آوردن این سیلندر گراور شده در داخل مخزن مرکب و قرار دادن یک تیغه فولادی نیز که بتواند مازاد رنگ را از روی سیلندر گراور شده بردارد و بلافاصله به یاری یک سیلندر چاپ و عبور کاغذ یا هر نوع فیلم قابل انعطاف از این سیلندر چاپ و سیلندر گر اور شده تصویر به سطح چاپی منتقل می شود.

در این روش چاپ به وسیله عمل شیمی گرافی، فرم یا تصویر یا هر مورد چابی را روی سیلندری که قبلا روی آن عمل آبکاری مس انجام شده و حساس شده است منتقل می نمایند. بعد از انتقال تصویر روی سیلندر آبکاری شده مسی، آبکاری گرم صورت می گیرد تا به سیلندر مقاومت سایش بدهد، بنابراین با قرار دادن یک تیغه فولادی و برداشتن رنگ مازاد به نحو بسیار خوبی تصویر روی سطح مورد نظر منتقل می شود

چاپ گراوور یا هلیوگراوور روی کلیه سطوح قابل انعطاف اعم از کاغذ کرافت، کاغذ براق و پوشش داده شده و انواع فیلم های منصوعی مانند؛ سلوفان (در انواع مختلف) PVC, PE, PP و PVDC انجام می گیرد.

مرکب چاپ اسکرین چگونه است ؟

چاپ سیلک اسکرین بر مبنای انتقال مرکب چاپ از مناطق باز توری که مناطق تصویری آن باز ولی مناطق غیر تصویری آن به وسیله مواد شیمیائی کاملا بسته شده است انجام می گیرد.

چاپ اسکرین به صورت تک تک و ورقی یا به صورت رول جهت چاپ پارچه، چاپ پلاستیک (در انواع مختلف) یا سطوح PVC مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکب چاپ افست خشک چگونه است؟

افست خشک به نام چاپ لترست نیز معروف است. وسیله چاپ این نوع مرکب ها از یک سیلندر کلیشه که معمولا به صورت برجسته (مانند لترپرس) و دارای یک سیلندر لاستیک که مستقیما ظروف پلاستیکی در پیستون فلزی که دقیقا رول سیلندر چاپ را بازی می نمایند تعبیه و رنگ پخش شده و آماده شده مستقیما به وسیله لاستیک به سطح چاپی که معمولا گرد می باشد منتقل می شود.

مرکب چاپ توسط یک مخزن مرکب (مرکب خمیری) به نوردهای صلایه منتقل شده سپس کلیشه یا سیلندر فرم را آغشته به مرکب نموده و مرکب به لاستیک منتقل و از آن جا بلافاصله به ظروف مورد نظر چاپ منتقل می شود. این نوع مرکب باید سریعا خشک شود تا بتوان ظرف ها را در کیسه های جمع و جهت بسته بندی مواد لبنی عرضه کرد.

روش خشک شدن مرکب بستگی به جنس ظرف پلاستیکی و اندازه آن دارد. بعد از چاپ ظرف ها را از مسیری که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش (IR) و اشعه مادون قرمز (UV) است عبور می دهند. در نتیجه مرکب بلافاصله خشک می شود. در برخی موارد هم پس از چاپ، ظرف را تحت دمش هوای گرمی قرار می دهند که معمولا توسط کانال حرارت اجرا می شود. امروزه اشعه UV نیز نقش به سزائی در خشک کردن این قطعات چایی بازی می نماید. بنابر این فرمول مرکب مورد نظر باید براساس خشک شدن اشعه UV ساخته و آماده شود.

در این نوع مرکب ها از حلال های تقریبا با نقطه جوش 200 درجه سانتیگراد که در درجه حرارت بین 80-100 درجه سانتیگراد بعد از چاپ کاملا خشک می شود، استفاده می نمایند. به دلیل این که این ظروف پلاستیکی بوده و تحت تأثیر حرارت قرار گرفته و شکل ظاهری اش عوض می شود باید در خصوص نحوهی چاپ و میزان درجه حرارت آن دقت لازم به کار برده شود.

اگر ظروف مورد نظر چاپی از PP و PE ساخته شده باشد لازم است قبلا بار ساکن آنها را توسط ((کرنا)) حرارت یا به هر طریق ممکن تخلیه نمایند تا چاپ روی این سطوح بدون مشکل انجام گیرد. چون این نوع مرکب ها توسط اشعه IR یا حرارت دمش هوای گرم خشک می شوند. باید رنگدانه ها طبق نظر مرکب ساز انتخاب شود. مقاومت نشت روی پلاستیک، نحوه و میزان خشک شدن در تهیه و فرموله کردن این نوع مرکب‌ها نقش به سزائی را بازی می نماید.

مرکب‌های ویژه چاپ قوطی چگونه است ؟

قوطی های فلزی دو تکه نوشابه، امروزه بیشترین کاربرد را پیدا نموده است، به طوری که برای مثال، تنها در سال 1992 یکصد و پنجاه میلیارد قوطی در جهان مصرف شده است. داخل این قوطی ها حتما باید پوششی از یک لاک مخصوص غذائی وجود داشته باشد و روی آنها نیز مشخصات نوشیدنی و معرفی آن باید چاپ شود.

این قوطی ها که به طور متوسط 1 00/0 عدد در دقیقه فراوری می شوند (در یک خط فراوری دارای دو قسمت در و بدنه می باشند لذا به آنها قوطی دو تکه گویند. چاپ این نوع قوطی به صورت رول انجام می گیرد. بدین معنی که قوطی ها به صورت پیوسته دور یک استوانه نقاله می چرخند. هر کدام از این قوطی ها خود روی پیسونی فلزی به اندازه قطر داخل قوطی قرار گرفته است که این پیستون نقش سیلندر چاپ را بازی می نماید (به تنهائی هر واحدی) و کلیشه ها به صورت قوسی دور یک سیلندر عظیم که نقش سیلندر فرم را بازی می نماید در چند رنگ تعبیه شده است. مرکب از منبع مرکب به وسیله نوردهای صلایه به سطح کلیشه ها انتقال پیدا نموده و با سرعت عمل چاپ ادامه پیدا می نماید.

مرکب این نوع قوطی ها را معمولا از حل کردن رزین و حلال مناسب که بتواند روی فلز نشست خوب داشته باشد انتخاب می نمایند که این کار مستلزم افزودن افزودنی های مناسب جهت جلوگیری از سائیدگی، لغزندگی، مقاومت روی فلز و جوش نزدن است.

معمولا حلال هائی که انتخاب می شود دارای نقطه جوش بالا 200-300 درجه سانتیگراد است و رزین ها معمولا بر مبنای پلی استرهای رآکتیو و آلکیدها پایه گذاری می شوند. باید در انتخاب رنگدانه کاملا دقت شود تا مقاومت نوری بالا، مقاومت حرارتی خوب، براقیت و شفافیت خوبی به چاپ بدهد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1300

به "انواع مرکب چاپ به چند دسته کلی تقسیم می&zwnjشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع مرکب چاپ به چند دسته کلی تقسیم می&zwnjشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید