امام وردی: جوانان از پیدا کردن شغل نا امید شده اند ، عوامل کاهش جمعیت جویای کار چیست؟

به گزارش مجله پیکورو، کارشناس و تحلیلگر مسائل مالی گفت:جمعیت جویای کار، چون شغلی پیدا نمی نمایند از بازار کار کنار گذاشته و یا خود تمایلی برای پیدا کردن کار ندارند.

امام وردی: جوانان از پیدا کردن شغل نا امید شده اند ، عوامل کاهش جمعیت جویای کار چیست؟

گروه مالی خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین خبری که درباره کاهش بیکاری پاییز 99 ارائه داده به موضوع مهمی اشاره نموده، بیکاری که براساس آمار های دولتی در پاییز سال گذشته عنوان شده به خاطر افزایش جمعیت غیرفعال بوده است. آنالیز بازار کار پاییز 99 در مرکز پژوهش های مجلس بیانگر این است که هر چند نرخ بیکاری کاهش 1.2 درصدی نسبت به پاییز 98 داشته است,، اما از آنجایی که کاهش این نرخ با افزایش جمعیت غیرفعال همراه بوده، نشان می دهد بازار کار نه تنها بهبودی نیافته بلکه تخریب شرایط آن موجب ناامیدی و خانه نشینی قشر قابل توجهی از نیروی فعال و جویای کار شده است. قدرت الله امام وردی؛ اقتصاددان و تحلیلگر مسائل مالی در مصاحبه با دانشجو به چند نکته مهم پیرامون این موضوع و دلایل آن پرداخته است.

تحلیل شما از کاهش نیروی فعال یا نیروی جویای شغل براساس آمار های منتشر شده در پاییز سال 99 چیست؟

قطعا آمار اعلام شده با توجه به ویژگی های مالی کشور، نشانه مثبتی برای اقتصاد نیست، چرا که جمعیت فعال ما در حال حاضر به لحاظ آمار جمعیتی نباید کم شده باشد، بلکه این آمار باید گزینه قابل توجهی برای بهره وری بیشتر اقتصاد با توجه به جمعیت جوانی که می تواند در اقتصاد کشور سهیم باشد باید به شدت مورد نظر قرار بگیرد و دولت کوشش کند تا با بستر سازی های لازم این جمعیت جویای کار را وارد عرصه کار و کوشش کند. اینکه علی رغم وجود جمعیت جوان و فعالی که جویای کار و شغل است با آمار هایی روبرو می شویم که نشان می دهد آمار جمعیت جویای کار یا آمار بیکاری کاهش یافته، یا به عبارت دیگر جمعیت غیر فعال کشور گسترش یا افزایش یافته، می توان گفت، بروز این موضوع، ناشی از سیاست های مالی است که باعث شده اشتغال و فراوری به شدت غیر اصولی گردد و راهی برای اشتغال و کسب و کار پیش پای مردم گذاشته نگردد.

اصولا جمعیت جویای کار در چه رده بندی سنی تعریف می شوند و چرا این جمعیت در ایران از بازار کار کنار گذاشته یا به خواست خود کنار می فرایند؟

جمعیتی که در سن 15 تا 65 سال قرار دارند اصولا جمعیت فعال کشور ها نامیده می شوند. این جمعیت به اشکال مختلف باید آماده انجام کار باشند و فراوری و بهره وری مالی را افزایش دهند در حالی که متاسفانه در ایران به دلیل نبود شغل مناسب و فراوری قابل توجه، جمعیت تحصیل نموده و عمدتاً بانوان بعد از انتها تحصیلات، کاری برای انجام دادن متناسب با تحصیلات و حتی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا نمی نماید، بنابراین با اینکه جمعیت جویای کار در بازار کار افزایش پیدا می نماید، طبیعی است که آمار ها باید نشان دهنده افزایش جمعیت جویای کار و جمعیت شاغل و فعال باشد، یعنی کاهش جمعیت جویای کار در چنین شرایطی غیر منطقی است، هر چند حتی بیماری کرونا هم وجود داشته باشد و کشور هم رکود مالی را تجربه می نماید، اما این دسته از جمعیت جویای کار، چون شغلی پیدا نمی نمایند از بازار کار کنار گذاشته و یا خود تمایلی برای پیدا کردن کار ندارند.

عمده ترین دلایلی که موجب شده در شرایط فعلی قرار بگیریم که کارو شغلی برای گروه های جویای کار نباشد را ناشی از چه مسائلی می دانید؟

کاهش جمعیت جویای کار، ناشی از عوامل مختلفی، چون سیاست گذاری های غلط مالی، رشد مالی صفر درصد در دهه نود یعنی ده سال نرخ رشد مالی ما صفر بوده که بسیار جای تامل دارد. اینکه هیچگونه فراوریی در اقتصاد شکل نگرفته و در چند سال گذشته سرمایه گذاری خارجی نداشته ایم معین است که جمعیت جویای کار از دنبال کار گشتن خسته می گردد. قطعا در شرایط ذکر شده، منطقی نیست نرخ بیکاری کم شده باشد، بلکه فشار ها بر اقتصاد آنقدر زیاد شده و شغل ها از دست رفته که کاری برای انجام دادن پیدا نمی گردد که گویای احتیاج به شغل افراد جویای کار باشد. مسلما دولتی ها و مسوولینی که چنین آمار هایی را منتشر می نمایند از خود پرسیده اند که به چه دلایلی، نرخ بیکاری کاهش یافته است؟! آیا نباید دلیل معین و قانع نماینده ای برای این موضوع داشته باشیم، جز اینکه معین است مسئولین با شاخص ها، آمار و ارقام بازی می نمایند! وقتی همه می دانیم اشتغالی در جامعه اتفاق نیافتاده، در جامعه ای که رشد فراوری و سرمایه گذاری منفی است و اصلا فراوری و سرمایه گذاری انجام نمی گردد طبیعی است کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال تناقض دارد و آمار هایی که منتشر می گردد بی معنی است. در این شرایط بد مالی و تعطیلی فراوری، معین است چرا عمده جمعیت فعال کشور کاسته می گردد و آب می رود، این موضوع ناشی از ناامیدی قشر عظیمی از جوانان تحصیل نموده و زنان جامعه است که از یافتن شغل ناامید شده اند، لذا خود به خود از بازار کار خارج می شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1572

به "امام وردی: جوانان از پیدا کردن شغل نا امید شده اند ، عوامل کاهش جمعیت جویای کار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام وردی: جوانان از پیدا کردن شغل نا امید شده اند ، عوامل کاهش جمعیت جویای کار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید