اظهارات مهم معاون کل وزارت بهداشت درباره سم آفلاتوکسین در شیر

به گزارش مجله پیکورو، معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مردم مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند، گفت: اینکه لبنیات حاوی آفلاتوکسین باشد، اجتناب ناپذیر است و همیشه و همه جا موجود بوده و هست.

اظهارات مهم معاون کل وزارت بهداشت درباره سم آفلاتوکسین در شیر

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر ایرج حریرچی با بیان این که قاعدتا آفلاتوکسین در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیشتر است، گفت: حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه ترین کدکس ها را دارند هم آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد، باید توجه داشت میانگین این سم حدود 50 تا 60 نانو گرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد، خود عدد تقریبا بالاست چون عدد کدکس اروپا 50 نانوگرم در لیتر است. اگر کدکس ایران باشد حدود 100 است که قابل قبول و اگر کدکس آمریکا باشد که میزان آن 500 نانوگرم است، با این معیار، تقریبا تمام نمونه ها قابل قبول هستند.

دکتر حریرچی تاکید کرد: بررسی 50 مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان می دهد طی 10 سال گذشته میزان این سم در شیر رو به کاهش است. اگرچه هنوز با میزانی که با محصولات کشورهای اروپایی است قابل مقایسه نیست و حداقل 30 تا 40 نانو گرم در لیتر بیشتر است.

وی با بیان این که با توجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این موضوع نشست، گفت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر این که خطر جدی این ماده با دوز 3و نیم میلی گرم به ازای وزن مصرف کننده دیده شده که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.

حریرچی در سرانجام شرح داد: سرطان کبد اولیه در ایران عمدتا ناشی از سیروز هپاتیت مزمن است و سرطان ناشی از آفلاتوکسین نادر است. حتی ابتلا به سرطان اولیه کبد هم در ایران در سال های اخیر رو به کاهش است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 754

به "اظهارات مهم معاون کل وزارت بهداشت درباره سم آفلاتوکسین در شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات مهم معاون کل وزارت بهداشت درباره سم آفلاتوکسین در شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید