آشنایی با ساحل صخره ای چابهار یا ساحل دریا عظیم

به گزارش مجله پیکورو، تنها بندر ایران که به آب های آزاد راه دارد بندر چابهار است و ما را به اقیانوس هند متصل می نماید. شهر چابهار در جوار سواحل دریای عمان قرار گرفته و این سواحل چابهار، این منطقه را به مقصدی هیجان انگیز در منطقه جنوب ایران تبدیل نموده است.

آشنایی با ساحل صخره ای چابهار یا ساحل دریا عظیم

آیا شنا در ساحل صخره ای چابهار آزاد است؟

به دلیل شرایط صخره ای ساحل، شنا در این منطقه خطرناک و ممنوع است.

آدرس ساحل صخره ای چابهار کجاست؟

ساحل صخره ای چابهار چطور تشکیل شده است؟

همواره زمانی که از ساحل صحبت می کنیم انتظار زمینی شنی در کنار دریا را داریم. این در حالی است که ساحل صخره ای چابهار اصلا شبیه سواحلی که تا کنون در زندگی خود دیده اید، نیست.

یکی از زیباترین مراکز تفریحی ساحلی چابهار، ساحل صخره ای چابهار یا ساحل دریا عظیم است که بخش ویژه ای از جاذبه های گردشگری چابهار محسوب می گردد.

این ساحل زیبا با توجه به قرار دریافت در حاشیه دریای عمان، جلوه بی نظیری از پایکوبی امواج را بدلیل برخورد موج های خروشان و سهمگین چندین متری، با دیواره صخره ها به نمایش می گذارد. ارتفاع این امواج در فصل وزش بادهای موسمی گاهی به 15 متر هم می رسد.

ساحل دریا عظیم محل خودنمایی امواج سرکش دریای عمان است که در آن مسافران شاهد قدرت نمایی آب های آزاد اقیانوس هند و دریای عمان خواهند بود. این ساحل زیبا که در شرق چابهار قرار گرفته به دلیل ارتباطش با آب های اقیانوسی و وصل بودن به این آب های عظیم یا همان مکران، ساحل دریاعظیم نام گرفته و دارای جزر و مدهای زیبایی است که موجهای عظیمی را به وجود می آورد.

از پوشش های گیاهی زیبای این منطقه فرش خزه است. خزه های زیادی در طول مدت زمان طولانی روی صخره ها را به صورت فرش پوشانده و زیبایی جذابی به آن بخشیده اند.

پوشش گیاهی و گونه های جانوریدر زمان طلوع آفتاب می توان شاهد آوازخوانی و پرواز مرغان دریایی بر فراز ساحل صخره ای چابهار بود، همچنین در حوالی غروب آفتاب نیز انواع ماهی های رنگارنگ در این مکان جمع می شوند و منظره ای بدیع را پدید می آورند.

مسافران هنگام تماشای این ساحل، می توانند صدف، حلزون، انواع ماهی های کوچک و عظیم، نهنگ ها، خرچنگ ها، لاک پشت ها و ستاره دریایی نظاره نمایند.

دسترسی به ساحل صخره ای چابهار

برای رسیدن به ساحل صخره ای چابهار، می توان از بلوار امام خمینی، یا از جاده ای که ترمینال اتوبوس ها در آن واقع شده است، به سمت میدان هیئت سه نفره حرکت کرد. سپس از بلوار اقیانوس به سمت جنوب رفته تا به فلکه مادر برسید.

در ادامه از فلکه مادر بار دیگر که به سمت جنوب حرکت نموده و به یک فلکه عظیم می رسید. در این قسمت باید وسیله نقلیه را پارک نموده و پیاده به سمت ساحل حرکت کرد. البته این راستا برای افرادی است که وسیله نقلیه شخصی دارند.

دسترسی به ساحل دریا عظیماما اگر از طریق هواپیما، اتوبوس یا قطار به چابهار آمده اید، بهترین راستا دسترسی به ساحل صخره ای، استفاده از تاکسی های درون شهری خواهد بود. البته از جاده رمین نیز به صورت مستقیم به بلوار ساحلی راه وجود دارد.

همچنین بازدید از این پارک ساحلی به صورت شبانه روزی امکانپذیر است و برای ورود به این پارک احتیاج به پرداخت هزینه ای نیست.

آدرس: سیستان و بلوچستان، جاده چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره ای یا دریا عظیم

نحوه شکل گیری ساحل صخره ای چابهار

صخره دریایی یکی از پدیده های زمین شناختی به شکل ستون هایی پرشیب و اغلب عمودی هستند که در دریا یا در نزدیکی ساحل می توان آنها را دید. این صخره ها بر اثر فرسایش ساحلی به وجود آمد اند. صخره های دریایی با گذشت زمان توسط آب و باد و فرایندهای ژئومورفولوژی ساحلی شکل می گیرند. برخی از مواقع هم کشتی های تجاری با این صخره ها برخورد می نمایند.

شکل گیری این صخره های منفرد دریایی را معمولا می توان در لایه های افقی سنگ های رسوبی یا آتشفشانی و به ویژه بر روی تخته سنگ های آهکی مشاهده کرد. سختی سنگ ها نسبت به فرسایش مقاومت چندانی ندارد.

نحوه شکل گیری صخره هاسنگ های مقاوم تر می توانند پوش سنگ را ایجاد نمایند. تخته سنگ های با مقاومت کمتر مانند رس دچار اسلامپ و فرسایش سریع می شوند و نمی توانند صخره دریایی را به وجود آورند. این در حالی است که سنگ های مقاوم تر، مانند سنگ خارا، به شکل های متفاوتی فرسایش پیدا می نمایند.

ساحل دریاعظیم هم با صخره های سر به فلک کشیده که طی هزاران سال برخورد با امواج خروشان ایجاد شده است، زیبایی خود را به رخ می کشد. همنشینی آب دریا با صخره ها، محل زندگی مرجان های دریایی و خزه ها است که لباسی از خزه بر تن صخره ها پوشانده اند.

بهترین زمان برای بازدید از ساحل صخره ای چابهار چه موقع است؟

اگرچه مسافرت به مکان های دیدنی استان سیستان و بلوچستان بخصوص بندر زیبای چابهار در تمام روزها و فصول سال زیبایی خاص خود را دارد و در هر فصلی می توان از زیبایی های طبیعی این منطقه دیدن کرد اما اگر قصد دارید زیباترین جلوه های طبیعی ساحل دریا عظیم را ببینید سعی کنید مرداد ماه را برای این موضوع انتخاب کنید.

چابهار به دلیل همسایگی با اقیانوس هند همواره تحت تاثیر بادهای موسمی واقع شده است که این بادها از شبه قاره هند می وزد، بادهایی که به بادهای موسمی معروفند، اما بومیان این منطقه آن را مونسون می نامند.

در مرداد ماه وزش بادهای موسمی شروع شده و موج های خروشانی به دیواره صخره ها برخورد می نمایند و موج فشان های زیبایی را بوجود می آورند. این موج فشان ها با صدای برخورد مهیب آب و سنگ و قطرات آبی که ارتفاعی حدود 15 متر دارند، از زیبایی های این منطقه جذاب و دیدنی است.

برای دیدن هرچه بهتر و باشکوه تر این پدیده زیبا بهتر است صبح زود و قبل از طلوع آفتاب به ساحل بروید و از برخورد امواج خروشان دریا با پهنه سنگی ساحل لذت ببرید. هنگام طلوع آفتاب نیز پرتوهای تابش نور طلایی خورشید بر ساحل و صخره های اطراف این زیبایی ها را دوچندان می نماید.

دیدن پایکوبی امواج آب با صخره های ساحل و پراکنده شدن قطره های زلال آن، ساحل صخره ای چابهار را برای همواره در ذهن گردشگران حک خواهد نمود.

تفریحات ساحل دریا عظیم کدامند؟

علاوه بر پیاده روی در ساحل صخره ای چابهار و دیدن صخره ها، موج های زیبا، خزه ها، ماهی های رنگارنگ و دیدنی های طبیعی و زیبا، رستوران های این ساحل نیز می تواند بخشی از تفریحات شما در این منطقه باشد. در منوی این رستوران ها انواع غذاهای بومی و ماهی های تازه و خوشمزه به چشم می خورد. ماهی کبابی را می توان در همه رستوران هایی که در امتداد ساحل قرار دارند، مشاهده کرد.

تفریحات ساحل دریا عظیماگر تا به امروز ساندویچ کوسه نخورده اید برای چشیدن طعم متفاوت این غذا شک نکنید. همچنین می توانید انواع خرچنگ ها را هم امتحان کنید. غذاهای بومی این منطقه شباهت زیادی به غذاهای هندی دارد با طعمی تند و ادویه های گوناگون و قوی. همچنین در امتداد ساحل آلاچیق ها و سکوهایی برای اقامت مسافرین ساخته شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1677

به "آشنایی با ساحل صخره ای چابهار یا ساحل دریا عظیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ساحل صخره ای چابهار یا ساحل دریا عظیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید